- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Głębocki Adrian Mikołaj

Autor: Jaśkiewicz Aleksander
Data dodania: 08.04.2006 16:47:13

Grupa osób ze wsi Panki w strojach ludowych
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Grupa osób ze wsi Panki w strojach ludowych

Fryszerka w Pankach (rysunek piórkiem i węglem )
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Fryszerka w Pankach (rysunek piórkiem i węglem )

Żebrak na Jasnej Górze
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Żebrak na Jasnej Górze

ŒŒ stefan , Emeryk Ładysław - 1973 r.
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
ŒŒ stefan , Emeryk Ładysław - 1973 r.

Kościół w Truskolasach
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Kościół w Truskolasach

Przybycie kompanii na Jasną Górę
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Przybycie kompanii na Jasną Górę

Adrian Mikołaj Głęboki
malarz, pedagog
ur. 1833 Panki k.Kłobucka
zm. 1905 Warszawa

Po ukończeniu szkoły powiatowej Wieluniu, w latach 1850 – 1857 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Ksawerego Kaniewskiego i Rafała Hadziewicza. Dziesięć lat (1863 – 1873) mieszkał w Częstochowie, gdzie był nauczycielem rysunku w gimnazjum. Pracą pedagogiczną zajmował się również po powrocie do Warszawy. Odbył podróże do Paryża (1867), Wiednia i Monachium (1868). Od 1861 wystawiał w towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie i od 1870 r. w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.
Uprawiał malarstwo, rysunek i litografię, był dekoratorem i ilustratorem (współpracował z „Tygodnikiem Ilustrowanym”, „Kłosami”, „Biesiadą Literacką”, „Muchą”); wydał Wzory zabawek dla dzieci, pisał artykuły o zabytkach sztuki, m.in. o kościele drewnianym w Truskolasach. Malował sceny religijne, rodzajowe i historyczne, rysował zabytki. Popularną formą artystycznej wypowiedzi Głębockiego były cykle tematyczne, np. Św. Eustachy Męczennik, Św. Maria Magdalena, Legendy Polskie.
Wiele uwagi poświęcił zabytkom i kulturze regionu częstochowskiego. Malował obrazy: Przybycie kompanii na Jasną Górę, Iluminacja Jasnej Góry, Jałmużna na Jasnej Górze (ok.1869), Chór w kościele częstochowskim (ok.1872). Wykonał Album Jasnej Góry (52 tablice ze szkicami akwarelowymi) oraz cykl studiów rysunkowych i olejnych przedstawiających żebraków przybywających do Częstochowy. Rysował kościoły i klasztory (z zabytkowym wyposażeniem) w Częstochowie (Jasna Góra, Św. Barbara, Św. Jakub, Św. Zygmunt), Brzeźnicy, Kłobucku, Mstowie i Truskolasach i Wręczycy, fryszerkę w Pankach, stroje ludowe mieszkańców okolic Panek i Truskolas, wnętrze pracowni częstochowskich malarzy i snycerzy. Opisał doroczne obrzędy ludowe w Pankach.
Z ponad dwustu obrazów religijnych, jakie stworzył, kilka namalował dla kościołów w: Brzeźnicy (Św. Stanisław bp), Koziegłowach (Św. Antoni), Krzepicach (Św. Jakub Apostoł i Matka Boska Pocieszycielka) i Truskolasach (Św. Mikołaj – kościół parafialny; Ukrzyżowanie i Matka Boska – kaplica cmentarna).
Prace w muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, Bibliotece Jagiellońskiej, muzeum Częstochowskim, na Jasnej Górze i w posiadaniu prywatnym.


To był biogram ze s.102 książki: Aleksander Jaśkiewicz – Artyści Częstochowy 1850-1960, wyd. Muzeum Częstochowskie, Częstochowa 1996.
Praca ta zawiera dwie kolorowe reprodukcje obrazów Głębokiego:

- Przybycie kompanii na Jasna Górę
- Żebrak na Jasnej Górze

przy czym na stronach 8 – 10 autor przedstawia informacje o Głębockim minimalnie rozszerzone, w formie bieżącej wypowiedzi opisującej wszystkich ważniejszych artystów (plastyków) częstochowskich tego okresu; zamieszczenie powyższego biogramu wydaje się być słuszniejsze;


Uwaga - w książce : Ikonografia zabytków Częstochowy i okolicy (opracowany przez Aleksandra Jaśkiewicza katalog wystawy, Muzeum Okręgowe w Częstochowie, Częstochowa 1991 jest skopiowanych kilka rysunków Głębokiego

Wg Zwolińskich :

Wiele miejsca poświęcał rysunkowi, wydając wzory zabawek dla dzieci.
Głębocki miał naturę romantyka. Podczas wędrówek z równą pasją oddawał się rysowaniu i szkicowaniu, jak i opisywaniu zabytków, co świadczyło o sentymencie, jakim darzył pamiątki przeszłości. W ten sposób pozostawił po sobie bogaty zbiór rysunków oraz – wartościowych pod względem ikonograficznym – opisów, m.in. kościoła w Truskolasach. Inny artykuł poświęcił malarstwu i snycerstwu częstochowskiemu, wzbogacony wykonanymi własnoręcznie rysunkami pracowni opisanych profesji. Z tzw. okresu częstochowskiego, w którym tematem wiodącym były dzieje i tradycja klasztoru Jasnogórskiego, pochodzi znaczna ilość obrazów olejnych. Jednym z nich jest dużych rozmiarów płótno (w zbiorach muzeum częstochowskiego) przedstawiające scenę „Przybycia Kompanii na Jasną Górę”. Pokaźna grupa malowideł reprezentuje tzw. „cykl żebraczy”; do nich należy postać żebraka od Suwałk oraz Sierota i Jałmużna.
Głębocki opuścił Częstochow e 1875 r. i zamieszkał w Warszawie, gdzie zmarł 1905 r



[Komentarze (1)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych