- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Absolwent Sienkiewicza
Rocznik 1978

Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Imię:Dariusz
Drugię imię:Janusz
Nazwisko:Leśnikowski
Klasa:IV d - mat
Wychowawca:prof. Przesłański
Data ur.:brak danych
Miejsce ur.:brak danych
Dawny adres:brak danych
Kontakt:brak danych
Opis:4. 0becny adres zamieszkania, telefon, mail
ul. Jaracza 53 m.22, 90-251 Łódź, tel.042-6397502
e-mail: lesnik@megamex.com.pl

5. Notatka osobista (szczególne osiągnięcia zawodowe, naukowe, krótka biografia od
momentu ukończenia liceum /gimnazjum/, aż do chwili obecnej)

Dorobek dydaktyczny i naukowy
- Studia w Uniwersytecie Łódzkim:
kulturoznawcze, specjalność teatrologiczna; dyplom w roku 1985
archeologiczne; dyplom w roku 1988
- Od 1983 roku zatrudniony w Uniwersytecie Łódzkim; od roku 1985 na etacie dydaktycznym - najpierw jako nauczyciel przedmiotów pomocniczych, potem jako wykładowca w Zakładzie Dramatu i Teatru Katedry Teorii Literatury, Teatru i Filmu UŁ, później w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych UŁ.
- Jako nauczyciel akademicki wykłady i konwersatoria na kierunku kulturoznawczym, na filologii polskiej, pedagogice z następujących przedmiotów:
historia sztuki, historia teatru i dramatu polskiego (okresy: staropolski, Oświecenia, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego), teatr współczesny, teatr alternatywny, współczesny dramat w Polsce i na świecie, analiza dzieła scenicznego, wybrane zagadnienia współczesnej kultury, środki ekspresji teatralnej w teorii i praktyce scenicznej, elementy praktyki scenicznej.
- Staże i stypendia zagraniczne w:
- University of North London (Wlk. Brytania)
- University of Reading (Wlk. Brytania)
- Kilkadziesiąt publikacji z zakresu historii i teorii teatru, sztuk pięknych i kultury w wydawnictwach polskich, francuskich i holenderskich
- Udział w polskich i zagranicznych seminariach, sesjach i konferencjach naukowych; występy z referatami w Polsce, w Belgii i we Francji
- Ponadto wykłady poświęcone polskiemu teatrowi alternatywnemu prezentowane w ramach staży, stypendiów naukowych oraz wizyt artystycznych: w Holandii, w Niemczech i w Wielkiej Brytanii.

Dorobek artystyczny

- Od 1978 roku członek, a od 1980 Kierownik Artystyczny Teatru „Pstrąg-Grupa’80” UŁ.
- Reżyser wszystkich kreacji grupy oraz autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej do większości z nich.
- Z teatrem, jako aktor i reżyser, udział w kilkudziesięciu polskich i zagranicznych imprezach teatralnych i interdyscyplinarnych. Występy w ponad 50 miejscowościach w Polsce oraz w ponad 40 miejscowościach w Belgii, we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Wlk. Brytanii i na Litwie.
- Odbyte tournee zagraniczne:
po Wielkiej Brytanii, po Belgii (trzykrotnie), po Włoszech, po Francji (dwukrotnie, w tym ostatnie - retrospektywne)
- Prezentacje w klinice psychiatrycznej, w zakładach karnych, w ośrodku dla osób głuchoniemych
- Organizator i Dyrektor Festiwalu Teatrów Alternatywnych FETA w Łodzi w latach:
1984, 1985, 1989.
- Członek rad programowych i juror konkursów recytatorskich oraz festiwali i przeglądów teatralnych

Inne :

- Autor aranżacji przestrzennej: Wystawy Prasy Alternatywnej (ze zbiorów Krzysztofa Skiby) w Teatrze "Pstrąg" w Łodzi w roku 1988 oraz wystawy poświęconej Dwudziestoleciu Działalności Teatru Pstrąg-Grupa’80 (w ramach Festiwalu Nauki, Kultury i Sztuki) w roku 2001 w Muzeum Historii Miasta Łodzi
- Współpracownik (freelancer) wydawnictwa Longman (Addison Wesley Longman, Pearson Education Limited) - autor edycji i oprawy graficznej publikacji tego wydawnictwa
- Współpracownik : Kwartalnika "Text & Cover" oraz Amcor Rentsch Galeria w Łodzi

Osobiste informacje biograficzne:

Żonaty - żona Elżbieta
Dwóch synów: Jacek (20 lat) i Kacper (5 lat)

6.0dznaczenia

7.Jezeli ktoś pamięta, to proszę o podanie różnych anegdot, ciekawych faktów z życia
szkoły, klasy, może ciekawe i humorystyczne sytuacje o profesorach itp.

Przez cały okres nauki w Liceum, a potem także w kontaktach osobistych z przyjaciółmi ze szkoły nazywano mnie "Prezesem", a to z racji pełnienia przeze mnie funkcji przewodniczącego rady klasowej, a potem także przewodniczącego samorządu szkolnego. Przezwisko to zawdzięczam ... Panu Profesorowi Jaszewskiemu, który był moim nauczycielem matematyki oraz wicedyrektorem szkoły. Podczas jednej z lekcji matematyki Pan Profesor chciał mnie wezwać do tablicy, ale nie pamiętał jeszcze dobrze naszych nazwisk, nie za bardzo chciało mu się także podchodzić do dziennika, powiedział więc, ciągle szukając słów: " No, to może ... ten... ten wasz ... ten wasz Prezes!" I tak już zostało.
Bardzo barwną postacią w Liceum był Profesor Ostrowski, uczący plastyki, ale także dbający o patriotyczny i historyczny wystrój szkoły (niektóre z elementów tego wystroju funkcjonują w szkole po dziś dzień). Ja i kilku moich kolegów byliśmy częstymi gośćmi w Jego pracowni (pomagaliśmy Profesorowi robić wielkie przestrzenne plansze poglądowe - wiązało się to oczywiście z tak pożądanymi zwolnieniami z niektórych lekcji). Wszyscy chyba pamiętamy jego poirytowany - wywołany naszą prawdziwą czy tylko wydumaną nieudolnością - głos i ulubioną, wykrzykiwaną z lwowskim akcentem "obelgę": "Ta joj! Chory na ...!!!"
Nie mogę nie wspomnieć także naszego Wychowawcy, Profesora Zygmunta Przesłańskiego, który był bardzo dobrym, cenionym nauczycielem, człowiekiem bardzo spokojnym ale i złośliwym, szczególnie, gdy uczniowie wykazywali się szczególną "blokadą umysłową"; wtedy zdarzało się, że nie wytrzymywał i wznosząc oczy do nieba, z politowaniem wołał: "Boże, ześlij nogę, żeby kopła!" Licentia poetica była tu zamierzona i powiększała efekt komiczny.

Dariusz Leśnikowski
ul. Jaracza 53 m.22
90-251 Łódź
tel. 042-6397502
fax: 042-6390133

CURRICULUM VITAE

Ur. 11.04.1959 roku w Częstochowie
Absolwent IV LO im. H. Sienkiewicza w Częstochowie.
Studia w Uniwersytecie Łódzkim:
· kulturoznawcze, specjalność teatrologiczna; dyplom w roku 1985.
· archeologiczne; dyplom w roku 1988.



DOROBEK DYDAKTYCZNY I NAUKOWY

Od 1983 roku zatrudniony w Uniwersytecie Łódzkim; od roku 1985 na etacie dydaktycznym - najpierw jako nauczyciel przedmiotów pomocniczych, potem jako wykładowca w Zakładzie Dramatu i Teatru Katedry Teorii Literatury, Teatru i Filmu UŁ, później w Katedrze Dramatu i Teatru Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych UŁ.


Jako nauczyciel akademicki wykłady i konwersatoria na kierunku kulturoznawczym, na filologii polskiej, pedagogice z następujących przedmiotów:

n historia sztuki
n historia teatru i dramatu polskiego (okresy: staropolski, Oświecenia, Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego)
n teatr współczesny
n teatr alternatywny
n współczesny dramat w Polsce i na świecie
n analiza dzieła scenicznego
n wybrane zagadnienia współczesnej kultury
n środki ekspresji teatralnej w teorii i praktyce scenicznej
n elementy praktyki scenicznej.

Staże i stypendia zagraniczne w:
- University of North London (Wlk. Brytania)
- University of Reading (Wlk. Brytania)





Publikacje:

Wydawnictwa książkowe:

· Jacek A. Jaroszewski. Akwarele, litografie. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1996
· Witold Warzywoda. Litografie barwne z lat 1987-1995. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1996
· Marek Sak. Malarstwo. Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1998
· Gabryela Nawrot. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1998
· Piotr Robert Stachlewski. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1998
· Barbara Dawid. Fotografia. Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska],
Łódź 1998
· Witold Kaliński. Linoryt. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 1999
· Lesław Miśkiewicz. Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Rentsch Polska], Łódź 2000
· Andrzej Grenda. Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Amcor Rentsch Polska], Łódź 2001
· Krystyna Matusiak Malarstwo. Grafika. Rysunek. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Amcor Rentsch Polska], Łódź 2001
· Jan Grodek. Rzeźba i grafika. Wstęp i opr. tekstów. Galeria [Amcor Rentsch Polska], Łódź 2001
· Zbigniew Purczyński. Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Amcor Rentsch Galeria, Łódź 2002
· Piotr Turek. Malarstwo. Wstęp, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Ośrodek Propagandy Sztuki, Park im. H. Sienkiewicza, Łódź 2002
· Andrzej Wiśniewski. Rysunek. Wstęp i opr. tekstów. Amcor Rentsch Galeria, Łódź 2002
· XI Międzynarodowe Triennale "Małe Formy Grafiki 2002", Wstęp. Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002
· Tadeusz Przygucki, Wiersze. Wstęp i redakcja tomu, Łódź 2002
· Marta Tomczyk, Grafika. Wstęp i opr. tekstów, Amcor Rentsch Galeria, Łódź 2002
· Wiesław Haładaj, Grafika. Malarstwo. Rysunek. Wstęp, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2003
· Piotr Mastalerz, Malarstwo. Wstęp, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2003
· Zdzisław Olejniczak, Grafika. Wstęp i opr. tekstów. Amcor Rentsch Galeria, Łódź 2003
· Barbara Dawid, Malarstwo. Grafika, Wstęp. Muzeum Miejskie, Wałbrzych 2003


Artykuły w zbiorowych wydawnictwach książkowych:

· Witold Warzywoda [w:] Polska Fotografia Intermedialna lat 80-tych, Poznań 1988
· Un parcours théâtral sur le fil [w:] Le theatre d'intervention aujourd'hui suivi de Hommage a Philippe Ivernel, Études théâtrales Université catholique de Louvain, 17/2000.
s.106-110
· Wizerunki kobiet w przedstawieniach polskich teatrów alternatywnych lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku [w:] Gender - dramat, teatr,
pod red.A. Kuligowskiej-Korzeniewskiej i M. Kowalskiej, Kraków 2001, s.143-150



Artykuły w czasopismach:

· (współautor A. Carmiggelt), Pijpelogie in Polen. Oproep aan de Nederlandse pijpenverzamelaars, “Pijpelogische Kring Nederland”, Maart 1989, 11e Jaargang nr 44
· Polski teatr alternatywny. Nowe drogi ?, “Kwartalnik Literacki Fa-Art” 1995, nr 1 (19)
· Nurt feministyczny w angielskim teatrze alternatywnym, “Kwartalnik Kulturalny Opcje” 1995, nr 4 (11)
· Prywatne obrazy pamięci zbiorowej. Piotr Robert Stachlewski. Galeria Willa Łódź,
“Art & Business” 1998, nr 4
· The Globe - dar dla świata, “Tygiel Kultury” 1998, nr 9-10 (33-34)
· Powrót po 350 latach, “Spotkania z Zabytkami” 1998, nr 12
· Między tradycją a awangardą, “Text & Cover”, IV 2001, nr 1
· Awangarda permanentna, “Text & Cover”, VII 2001, nr 2


Inne (recenzje, foldery, informacje, itd.):

· Warzywoda: pukanie do drzwi kamienia. Wstęp do katalogu wystawy:
Witold Warzywoda. Grafika, Galeria Miraż, Łódź październik-listopad 1986
· Witold Warzywoda. Grafiki. Wstęp do katalogu. Muzeum Historii Miasta Łodzi
i BWA w Piotrkowie Trybunalskim, wrzesień-październik 1988
· Kalendarz Firmy [Rentsch Polska] Łódź. Teksty krytyczne na temat twórczości:
Piotra Ciesielskiego, Jacka Jaroszewskiego, Gabryeli Nawrot, Marka Saka
Piotra Stachlewskiego, Witolda Warzywody, Łódź 1999
· Andrzej Bator. Malarstwo. Folder. Galerie Miejskie w Łodzi, Łódź 2001
· Współczesna twarz ikony, “Text & Cover”, I 2002, nr 4
· Stefan Wegner (dla wydawnictwa ASP w Łodzi - niedrukowany?), 2002
· Bogumił Łukaszewski. Malarstwo. Rysunek. Wstęp do katalogu, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002
· Jerzy Treliński. “Text & Cover”, II 2002, nr 5
· Dorota i Marek Sakowie, Malarstwo. Folder, Muzeum Miejskie w Tarnowie, 2002

Udział w polskich i zagranicznych seminariach, sesjach i konferencjach naukowych. Występy z referatami:

podczas posiedzenia Komisji Teorii Literatury i Sztuk Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Referat: Nurt feministyczny w angielskim teatrze alternatywnym (1993);
podczas sesji 150 Lat Teatru w Łodzi. Referat: Dzieje teatru studenckiego w Łodzi (1994);
podczas seminarium towarzyszącego Łódzkim Spotkaniom Teatralnym 1994. Referat: Nowe perspektywy polskiego teatru alternatywnego (1994);
podczas seminarium towarzyszącemu Festiwalowi Theatre in Resistance w Liege w Belgii. Referat: Polski teatr akcji (1994);
w ośrodku British Council w Łodzi. Referat: O niektórych zjawiskach angielskiego teatru marginesu (1996);
podczas konferencji Teatr Studencki Wczoraj i Dziś zorganizowanej przez Uniwersytet Gdański. Referat: Polski teatr alternatywny lat osiemdziesiątych (1997);
podczas Międzynarodowej Konferencji Gender - Theatre - Cinema zorganizowanej przez Katedrę Teorii Literatury, Teatru i Filmu oraz Zakład Amerykanistyki i Mass Mediów Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 8-11.04.1999. Referat: Wizerunki kobiet w przedstawieniach polskich teatrów alternatywnych lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku .


podczas seminarium towarzyszącemu Festiwalowi Theatre in Resistance w Savigny sur Orge we Francji. Referat: Polski teatr alternatywny wobec nowych wyzwań (2000);
podczas Międzynarodowego Projektu "Brechtian Theatre – Aesthetics and its Practice on Modern Stage", Łódź, 18 – 29 March 2002. Referat: Politically Involved Alternative Theatre in Poland;
w międzynarodowym seminarium teatrologicznym “Théâtre et éducation avec les jeunes” Bruksela, kwiecień 2003; udział w obradach, wystąpieniach dotyczących edukacyjnej roli teatru oraz warsztatach teatralnych; seminarium było częścią międzynarodowego projektu badawczego, realizowanego od września 2002 roku; program będzie kontynuowany do końca 2004 roku przy czynnym udziale Dariusza Lesnikowskiego - jedynego uczestnika zaproszonego z Polski oraz członków Teatru "Pstrąg".

Współorganizator i przewodniczący sesji towarzyszącej Łódzkim Spotkaniom Teatralnym w roku 1995

Ponadto WYKŁADY poświęcone polskiemu teatrowi alternatywnemu prezentowane w ramach staży, stypendiów naukowych oraz wizyt artystycznych:
na Uniwersytecie w Utrechcie w Holandii (1989)
w klubie El Locco w Berlinie Zachodnim (1989)
w Bradford University, w Leeds Polytechnic, w York Arts Centre, w Rotherham Arts Centre w Wielkiej Brytanii (1991)
w University of North London w Wielkiej Brytanii (1994).

Od 2000 r. wykłady w UŁ pt. Towards Polish Modern Theatre - będące częścią modułu Socrates/Erasmus: ‘Poland - History, Culture and Society’.



DOROBEK ARTYSTYCZNY

W latach 1973-1978 laureat wojewódzkich i ogólnopolskich konkursów recytatorskich. Posiadacz Srebrnej Odznaki Recytatorskiej.

Od 1978 roku członek, a od 1980 Kierownik Artystyczny Teatru “Pstrąg-Grupa’80” UŁ.
Reżyser wszystkich kreacji grupy oraz autor bądź współautor scenariuszy, scenografii, oprawy muzycznej do większości z nich.

Zrealizowane przedstawienia:

“Z pamiętnika małego Henia”, 1981
“Przywracanie porządku”, 1983
“Noc po nocy”, 1983
“Nietolerancja czyli usta milczą, dusza śpiewa”, 1984
“Mucha”, 1985
“Sami swoi”, 1986
“Fu-turyści”, 1988
“Fantasia alla Polacca”, 1989
“Nic nowego”, 1990
“W oparach absurdu”, 1992
“Collage”, 1993
“Podróż na kraniec”, 1996
“Tańce po rosie”, 1999/2000

Udział w imprezach teatralnych i interdyscyplinarnych:

Podczas imprez teatralnych w kraju takich jak:

Krakowskie Reminiscencje Teatralne
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze
Cullages w Lublinie
Międzynarodowe Interdyscyplinarne Spotkania Twórcze w Galerii “El” w Elblągu
Festiwal Teatrów Ulicznych w Krośnie
Festiwal Teatrów Alternatywnych FETA w Łodzi
Festiwal Życia w Warszawie
Festiwal Róbrege w Warszawie
Finał Festiwalu Kultury Studentów w Katowicach
Gdańska Jesień Teatralna
Łódzkie Spotkania Teatralne
Festiwal Teatrów Obrzeży w Galerii W. Hasiora w Zakopanem
Międzynarodowy Projekt "Brechtian Theatre – Aesthetics and its Practice on Modern Stage" w Łodzi
i podczas innych imprez teatralnych i interdyscyplinarnych w Polsce.

Udział w imprezach teatralnych za granicą.
Podczas:

Festiwalu “Semaine Internationale de Théâtre” w Le Puy (Francja) - 1989, 1990
Festiwalu “Carrefour de l’Europe” w Nantes (Francja) - 1990, 1991, 1992, 1993
“Internationaaal Straatanimatiefestival” w Balen (Belgia) - 1992
Festiwalu “L’Ultimaprovinzia w Piacenzy (Włochy) - 1991, 1993
“Festival d’Antitheatre” w Tournai (Belgia) - 1991, 1992, 1993
Festiwalu “Unidram” w Poczdamie (Niemcy) - 1994
Festival International de Theatre Action (Belgia) - 1994, 1996, 2000
Festival International "Theatropes" in Barjac (Francja) - 2003
4th International Theatre Forum "Vilnius - The Crossroad Of Nations' Cultures"
w Wilnie (Lithuania) - 2003

Odbyte tournee zagraniczne:

po Wielkiej Brytanii w 1991 roku (Bradford, York, Huddersfield, Leeds, Rotherham)
po Belgii w 1994 roku (Tournai, Antoing, Charleroi, Ottignies, Huy, Huyet, Namur, Seraing, Liege, Bruksela)
po Belgii w 1996 roku (Marche, Huy, Tournai, Frasnes-Les-Couvin, Thuin, Seraing, Liege, Rossignol-Tintigny)
po Włoszech, Francji i Belgii w 2000 roku (San Casciano/Florencja, Pontenure/Piacenza, Paryż, Savigny sur Orge, Limoges, Saint Germain de Calberte, Marsylia, Liege-Ans, Rossignol, Virton, Antwerpia, Cuesmes-Charleroi, Courcelles, Antoing)
po południowej części Francji w 2001 roku (St. Germain de Calberte, St. Martin de Boubaux, St. Martin de Lansuscle, St. Andre de Lancize) - tournee retrospektywne.

Ogółem prezentacje w blisko 100 miejscowościach w kraju i za granicą.

Pod kierownictwem artystycznym Dariusza Leśnikowskiego grupa od początku rozszerzała przestrzeń teatralnej penetracji, grywając w plenerach Bieszczadów oraz na ulicach kilkudziesięciu polskich miast i miasteczek.
W 1986 r. teatr wystąpił w klinice psychiatrycznej w Łodzi.
W 1988 r. przedstawił swoje spektakle w dwu łódzkich zakładach karnych.
W 1993 r. zaprezentował jedną ze swoich kreacji w ośrodku dla osób głuchoniemych w Nantes we Francji.

· W latach 1984, 1985, 1989 Teatr “Pstrąg-Grupa’80” był organizatorem Festiwalu Teatrów Alternatywnych FETA, jednego z ważniejszych spotkań młodego teatru w Polsce
po zniesieniu stanu wojennego.
W latach osiemdziesiątych sala teatru była równocześnie galerią, miejscem prezentacji prac absolwentów i wykładowców PWSSP w Łodzi.

Wypracowana poetyka przedstawień

W swoich kreacjach “Grupa’80”, sięgając chętnie po elementy poetyki “podwórka i ulicy”, stara się budować odniesienia do całej kultury. Szczególną rolę zespół przywiązuje do ukazywania problemu izolowanych, małych grup ludzkich, postawionych wobec alternatywy “wyzwolenia” i nagle pozbawionych możliwości skorzystania z tej szansy. Spektakle grupy będące często protestem przeciwko okrawaniu świata ludzkich doznań, przeciwko ograniczającym swobodę strukturom i schematom, mają nieraz charakter interwencyjny. W latach osiemdziesiątych teatr często sięgał po środki wypracowane przez teatry amerykańskiej kontrkultury oraz polskie grupy alternatywne, równocześnie wypracowując własną charakterystyczną poetykę, w której transponował na język teatru elementy języka filmowego.
Pierwsza połowa lat dziewięćdziesiątych to także eksponowanie wizji rzeczywistości (szczególnie życia społeczno-politycznego) opanowanej przez zespół skonwencjonalizowanych absurdalnych zachowań, gestów, symboli i manifestowanie przynależności do nurtu “teatru debilnego”.
Ostatnie - niewerbalne - przedstawienia, znów bardziej wyciszone i poetyckie, przygotowane w konwencji leżącej na pograniczu teatru wizji plastycznej i teatru ruchu starają się określać emocjonalną i psychiczną kondycję człowieka u progu dorosłości i w obliczu nieuchronnych zmian politycznych, społecznych i kulturowych, dokonujących się wokół niego na przełomie tysiącleci.

Wybrana bibliografia (po r.1990):

Belgia:
(...), Des Polonais invités par “Croquemitaine”, “Autour de Tournai”, 6 III 1991.
Manu d’Autreppe, Pstrag, “Clowneries”, 1993, numero 3.
Nelly Brousmiche, Parler vrai pour résister fort, “Le Rappel”, 27 IX 1994.
Niemcy:
Frank August, Beredte Lebensbilder. “Collage” - Nicht nur zufällige Ähnlichkeiten, “Potsdamer Neueste Nachrichten”, 25 VI 1994.
Włochy:
Umberto Fava, Mimi polacchi tra satira e farsa, “Liberta”, 3 IX 1991.
Umberto Fava, Messaggi senza parole, “Liberta”, 3 IX 1993.
Polska:
Mariola Wiktor, Najbardziej debilny teatr w Europie. Rozmowa z Dariuszem Leśnikowskim..., “Głos Poranny”, 4 XII 1991.
Dariusz Leśnikowski, Pocztówka z Nantes, “Kalejdoskop”, VII-VIII 1992.
Krzysztof Skiba, Debile, anarchiści i intelektualiści. Rozmowa z Dariuszem Leśnikowskim..., “Gazeta Wyborcza (Gazeta Morska-Gdańsk)”, 27 II 1993.
Konrad Klimczak, Szydercy i prześmiewcy, “Gazeta Studencka Uniwersytetu Łódzkiego”, 1993, nr 1.
Monika Marciniak, Collage. Pstrąg-Grupa’80, “Nowy. Magazyn nie tylko teatralny”, 1994,
nr 1.
Irena Stanisławska, Z dala od zgiełku doraźności. Rozmowa z Dariuszem Leśnikowskim..., ”Kalejdoskop”, 1994, nr 1.
Irena Stanisławska, Teatr nie jest przechowalnią. Rozmowa z Dariuszem Leśnikowskim..., ”Kalejdoskop”, 1994, nr 2.
[MB, ZIEM], Pstrąg po łódzku, Gazeta Wyborcza-Gazeta Łódzka, 20 VI 2000.

Także recenzje publikowane w Biuletynach Łódzkich Spotkań Teatralnych 1992 i 1993.

Teatrowi “Pstrąg-Grupa’80” poświęcono dzień obrad podczas seminarium towarzyszącemu Łódzkim Spotkaniom Teatralnym 1993.
W 1994 roku, podczas tournee zespołu po Belgii, Szkoła Dramatyczna w Liege zorganizowała jednodniowe seminarium na temat działalności Grupy’80.
Podczas Festiwalu “Carrefour de l’Europe” w Nantes w 1993 roku telewizja francuska zrealizowała krótki film poświęcony Teatrowi “Pstrąg-Grupa’80”.

Pracę magisterską - monografię Teatru “Pstrąg-Grupa’80” napisał w 1988 roku Mariusz Wijatyk (maszynopis w Bibliotece Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego).

INNE:

· Autor aranżacji przestrzennej:
- Wystawy Prasy Alternatywnej w Łodzi w roku 1988
- Wystawy poświęconej dwudziestoleciu działalności Teatru Pstrąg-Grupa’80 w Łodzi
w roku 2001 w Muzeum Historii Miasta Łodzi
· Współpracownik (freelancer) wydawnictwa Longman (Addison Wesley Longman,
Pearson Education Limited) - autor edycji i oprawy graficznej publikacji tego wydawnictwa
· Współpracownik :
- Kwartalnika "Text & Cover"
- Amcor Rentsch Galeria w Łodzi
· Organizator i Dyrektor Festiwalu Teatrów Alternatywnych FETA w Łodzi w latach:
1984,1985, 1989.
· Członek rad programowych i juror konkursów recytatorskich oraz festiwali i przeglądów teatralnych

[Komentarze (4)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych