Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie |
Absolwent Sienkiewicza Rocznik 1919 Imię: | Józef | Drugię imię: | | Nazwisko: | Roszczyński | Klasa: | brak danych | Wychowawca: | brak danych | Data ur.: | 4 października 1903 | Miejsce ur.: | Częstochowa | Dawny adres: | brak danych | Kontakt: | brak danych | Opis: | Podpułkownik Józef ROSZCZYNSKI urodził się 4 października 1903 roku w Częstochowie. Po ukończeniu szkoły powszechnej kontynuował naukę w latach 1911-1919 w Gimnazjum
im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie, a następnie studiował na Politechnice Warszawskiej (w latach 1919-1925), uzyskując dyplom inżyniera. Po ukończeniu studiów uzyskał specjalizację w dziedzinie techniki samochodowej (25 rok) w polskim przedstawicielstwie firmy Generał Motors. Od 1926 roku pracował jako szef obsługi technicznej w przedstawicielstwie firmy "Dodge" w Katowicach, a następnie od września 1926 roku do l września 1939 roku jako kierownik szkoły samochodowej E. Ślaskiego w Częstochowie, która miała swoje placówki także w Lublińcu, Tarnowskich Górach, Kielcach, Radomiu i Skarżysku - Kamiennej. Po wybuchu wojny uciekając przed Niemcami znalazł się w Łucku, gdzie pracował jako kierownik garażu w Miejskim Komitecie Komunistycznej Partii Bolszewików. W czerwcu 1941 roku powołany do Armii Czerwonej, raniony przebywał w szpitalu w Kazaniu od grudnia 1941 roku do kwietnia 1942 roku. Następnie dalej walczył na froncie i ponownie zostaje ranny.
W lipcu 1943 roku został skierowany do Wojska Polskiego i rozpoczyna służbę w stopniu porucznika jako Szef Wydziału Samochodowego Korpusu, a następnie jako dowódca szkolnej kompanii samochodowej i zastępca dowódcy l i 3 batalionu samochodowego ds.technicznych. Po raz trzeci zostaje ranny podczas forsowania Wisły pod Puławami w lipcu 1944 roku.Walczył na Wale Pomorskim, forsował Odrę i doszedł ze swoją jednostką do miejscowości Fryzau nad Łabą, gdzie zastał go koniec wojny. Po wojnie objął obowiązki zastępcy dowódcy ds. technicznych 2 Szkolnego Pułku Samochodowego, a następnie Szefa
Wydziału Samochodowego DOW VI. Po jego rozwiązaniu skierowany na dyrektora nauk Oficerskiej Szkoły Samochodowej. Po odejściu płk. Hryniewskiego objął obowiązki komendanta szkoły. Po połączeniu OSS z OSBPanc. pełnił obowiązki Szefa Wydziału Samochodowego ÓW V, a po reaktywowaniu szkoły samochodowej w 1948 roku, ponownie skierowany do niej na stanowisko dyrektora nauk.
W październiku 1950 roku został skierowany do pracy organizacyjno-przygotowawczej Wojskowej Akademii Technicznej jako pomocnik komendanta ds. technicznych. Następnie od stycznia do l września 1951 roku był Szefem Wydziału Samochodowego WAT.
W latach 1952-1955 pracował jako oficer (ppłk) poza wojskiem w Warszawskich Zakładach Mechanicznych Nr 2, a następnie w Zarządzie Głównym Ligi Przyjaciół Żołnierza. Zwolniony z zawodowej służby wojskowej w grudniu 1955 roku, a w styczniu 1964 przeniesiony w stan spoczynku. Zmarł w 1967 roku.
|
[Komentarze (0)]
|