- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Młodzież trzeba rozumieć ( art. o prof. Wieruszewskim )

Autor: Życie Częstochowy
Data dodania: 16.08.2005 23:52:17

Rozlegający się w korytarzach najstarszego w Czestochowie liceum dzwonek obwieszcza przerwę. z klas wybiega mlodzież. W jednej ze szkolnych sal, pracowni matematycznej, skończył zajęcia człowiek, który z kształceniem młodych pokoleń związany jesy ponad 40 lat. Nauczyciel, który za osiągnięcia pedagogiczne , naukowo- dydaktyczne oraz zasługi dla rozwoju oswiaty, szkolnicta był wielokrotnie nagradzany odznaczeniami państwowymi a także honorowymi. Wśród wielu innych otrzymał Krzyz Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, medal komisji Edukacji Narodowej, Złota Odznakę ZNP, Medal 750 - lecia Częstochowy. Jego nazwisko widnieje w Księdze Honorowej XXX- lecia PRL.
Długa jest lista wyróżnień mgr wieruszewskiego - bo o nim piszemy - matematyku, wicedyrektorze w liceum. Postac niezwykle barwna i czynna. Dlatego pewna trudność stanowi ukazanie w krótkim artykule całości wszechstronnej i różnorodnej działalności wybitnego pedagoga.
Już w latach 30 - tych Stanisław Wieruszewski tworzył pierwsze pracownie fizyczne w szkołach. W okresie okupacji był organizatorem , prowadzonych równiez przez siebie, kompletów tajnego nauczania w naszym mieście. Czsy powojenne to cały szereg eksperymentów pedagogicznych, praca w szkole, wykłady dla nauczycieli, udział w wielu komisjach egzaminacyjnych. Nie sposób wymieniać wszystkie aspekty działalności Stanisława Wieruszewskiego. Bo oprócz wspomnianych jest cały szereg innych. I tak na uznanie zasługuje dorobek naukowy, publikacje w czasopismach fachowych, wydanie kilku książek. wszystkie eksperymenty profesora z liceum im. H. sienkiewicza zostały wydane w pracy pod redakcja profesora Okonia, bądź w czterech tomach Prób i eksperymentów Województwa Katowickiego.
Stanisław Wieruszewski jest zwolennikiem zindywidualizowanego nauczania matematyki. Przez wiele lat duzo uwagi poświęcił zagadnieniom podniesienia wyników nauczania, zjawiskom powodujacym niepowodzenia szkolne, szczególnie tym , które dotycza matematyki. Opracował metody nauczania w klasach z profilem matematycznym i wykonywał wiele pomocy naukowych.
Propagator i wspóltwórca licznych eksperymentów. Znany i ceniony przez mlodzież , nauczycieli, naukowców. Z zawiłościami ścisłych nauk zapoznawał uczniów tak , że niejednokrotnie zdobywali oni lury szkolnych olimpiad.
wybitny pedagog niechętnie mówi o sobie. Jego zdaniem ważna jest rzetelna i pełna zaangazowania pracą nauczyciela, który umiłował swój zawód i całe swoje zycie poświęcil sie młodzieży.
- Efektami i dobrymi rezultatami wychowawczymi może szczycic się ten nauczyciel, który potrafi zjednać uczniów, zbobyć ich zaufanie i szacunek. Osiągnąć to może codzienną postawą, życzliwością i sprawiedliwością przy jednoczesnej stanowczości i wymaganiach. Istotne sa urozmaicone metody nauczania oraz konieczność odświerzania wiadomości i dotrzymywania - szczególnie przez przedstawicieli nauk ścisłych - kroku nowym zdobyczom nauki.

[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych