- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Absolwent Sienkiewicza
Rocznik 1934

Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Imię:Tadeusz
Drugię imię:
Nazwisko:Więckowski
Klasa:brak danych
Wychowawca:brak danych
Data ur.:9 czerwca 1926 r.
Miejsce ur.:Zawiercie
Dawny adres:brak danych
Kontakt:brak danych
Opis:Wybitny pilot.

Więckowski Tadeusz (1916-1969), pseud. Chrząszcz, Czumak. Żołnierz wojny 1939r. i konspiracji niepodległościowej, lotnik, twórca lotnictwa sanitarnego w Polsce. Urodzony 9 czerwca 1916 w Zawierciu, był synem Stefana, kolejarza, zawiadowcy elektrowni kolejowej, oraz Natalii Julii z domu Nowak, bratem Stanisława, żołnierza Związku Walki Zbrojnej Armii Krajowej. Dziadek, Stanisław Więckowski był uczestnikiem powstania styczniowego. Tadeusz Więckowski mieszkał wraz z rodzicami w Zawierci, Siedlcach, Koluszkach i Częstochowie, gdzie jego ojciec pracował kolejno jako kolejarz. Począwszy od roku 1926 interesował się lotnictwem. W 1931 r. pierwszy raz zetknął się z samolotem na lotnisku Kucelin k./Częstochowy, wówczas jako pasażer odbył lot na RWD-4. W 1934r. ukończył Przysposobienie Wojskowe Lotnicze przy Aeroklubie Poznańskim, rozpoczął loty na szybowcach w Polichnie, Pińczowie, Bezmiechowej, później ukończył kursy lotów oraz akrobacji szybowcowej w Katowicach. W 1938r. został pilotem samolotowym - pierwszy samodzielny przelot wykonał na trasie Poznań-Inowrocław samolotem RWD-8. Ukończył Państwową Szkołę Budownictwa w Poznaniu. Po wybuchu wojny z Niemcami, od 1 września jako ochotnik walczy w szeregach częstochowskiego 27. pułku piechoty aż do rozbicia jego rozdziałów w okolicach Terespola. Od marca 1940r. należał do Związku Walki Zbrojnej AK, brał udział w wielu akcjach sabotażowych (niszczenie samochodów niemieckich, urządzeń febrycznych) oraz bojowych, m.in. 4.10.1942r. uczestniczył w akcji odbicia z więzienia na Zawodziu w Częstochowie podpułkownika Stanisława Mireckiego ps „Butrym” . Z chwilą powołania oddziałów lotniczych AK został referentem lotniczym obwodu częstochowskiego ZWZ-AK, później dowódcą oddziału lotniczego w Częstochowie. W kwietniu 1944r. w skutek wsypy zmuszony był opuścić Częstochowę, znalazł się w oddziale leśnym. Jego rodzina wyjechała do Warszawy. Dołączył do niej po kilku miesiącach. W czasie powstania warszawskiego był oficerem zrzutowym stopniu porucznika, przyjmował zasobniki z bronią i amunicją, m.in. w rejonie kino „Polonia”, na Kruczej i na Hożej. Pełnił też funkcję adiutanta szefa lotnictwa Komendy Głównej AK, płk Bernarda Adamieckiego. Po upadku powstania znalazł się w niewoli niemieckiej. Był przetrzymywany kolejno w obozach na terenie Niemiec m.in. w Lamzdorf (Łambinowice). Po uwolnieniu w 1945r. z obozu Lubece przebywał w Travemuende, później w Belgii i Francji. Do Polski powrócił w 1946r. W tym samym roku otrzymał uprawnienia pilota samolotowego i podjął prace w Aeroklubie Częstochowskim, w którym pełnił obowiązki instruktora lotniczego (motorowego-wg. Ówczesnej nomenklatury), mechanika, kierownika i gospodarza lotniska Kucelin-na etacie zawiadowcy lotniska. Aeroklub Częstochowski otrzymuje pierwszy samolot z demobilu wojennego, rosyjski dwupłat PO-2, który lotem przeprowadza Tadeusz Więckowski. 15.09 na lotnisku odbywają się pokazy lotnicze połączone z nadaniem imienia „Jedynaczka” samolotowi PO-2 przyprowadzonemu przez Więckowskiego. W lutym 1948 r Tadeusz Więckowski uzyskał – wraz z innymi kolegami z Aeroklubu- nominacje na komisarza sportowego. W sierpniu 1948r załoga Tadeusz i Andrzej Więckowscy zajęła IX miejsce w zawodach samolotowych Aeroklubu Łódzkiego. W 1949r władze odebrały mu uprawienia pilota z uwagi na działalność wojenną w AK . Podjął wówczas pracę w lokalnej cegielni. W roku 1953 zainicjował utworzenie lotnictwa sanitarnego w Polsce. Dwa lata później władze powierzyły mu jego zorganizowanie i został dyrektorem Lotnictwa Sanitarnego. Przez kilka kolejnych lat także pilotował samoloty śmigłowce stanowiące wyposażenie Lotnictwa Sanitarnego-już nie tylko poczciwe CSS13S ale też czeskie AERO L45 MORAVA, L60 BRYGADYR , polskie SM-1S I SM2. W trakcie swojej służby w Lotnictwie Sanitarnym wykazał się licznymi przelotami w najtrudniejszych warunkach, m.in. w 1960r wykonał pełen poświęcenia lot śmigłowcem z Ostrołęki do Warszawy, w zupełnych ciemnościach wylądował w Ostrołęce na małym placku, a potem z chorym w Warszawie w pobliżu bramy szpitalnej. W latach 1956-1957 był prezesem Aeroklubu Warszawskiego. Nękany przez chorobę nowotworową przeszedł kilka operacji w Polsce, od lata 1968r przebywał już na leczeniu w klinice w USA. Zmarł 6 marca 1969r. w Buffalo w USA i tam został pochowany na cmentarzu Św. Stanisława. Symboliczna inskrypcja (z fotografią) znajduję się na cmentarzu Kule w Częstochowie, w katerze 24, rząd 1, grób 7.
Tadeusz Więckowski odznaczony był Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari, Krzyżem Walecznym, Krzyżem Partyzanckim, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi. Tadeusz Więckowski był żonaty z Wandą Reimschuessel, córką Edmunda Reimshuessela, oficera rezerwy Wojska Polskiego. Wanda była absolwentką Akademii Medycznej w Poznaniu. Jako chirurg pracowała w szpitalu im. Wł. Biegańskiego w Częstochowie. Od 1945 roku pracuje w Szpitalu Chirurgicznym im. L. Rydygiera w Częstochowie, następnie w I Klinice Chirurgicznej Akademii Medycznej w Warszawie, a od 1968r na oddziale ginekologii szpitala w Buffalo. Tadeusza i Wanda Więckowscy mieli dwoje dzieci : Jan (ur.1941 r) lekarz ginekolog zam. w Buffalo (USA), oraz Anna (ur 1944r) zamężna Bochenek , lek. Kardiolog, zam. w Warszawie.

[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych