- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Absolwent Sienkiewicza
Rocznik 1979

Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Imię:Katarzyna
Drugię imię:Maria
Nazwisko:Suska - Zagórska
Klasa:IV h
Wychowawca:prof. M. Mroczek
Data ur.:brak danych
Miejsce ur.:brak danych
Dawny adres:brak danych
Kontakt:brak danych
Opis:Uczęszczała do klasy o profilu podstawowym.
W 1986 ukończyła filmoznawstwo na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a rok później uzyskała dyplom z wyróżnieniem w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Izabelli Jasińskiej-Buszewicz. Należy do grona najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych.
Urodzona w Częstochowie, w 1986 roku ukończyła Uniwersytet Jagielloński w Krakowie na Wydziale Filologicznym (specjalność - filmoznawstwo), a rok później uzyskała dyplom z wyróżnieniem w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Izabelli Jasińskiej-Buszewicz. Pierwszy publiczny występ artystki odbył się w 1985 roku na uroczystym koncercie poświęconym pamięci Emila Gilelsa w Antwerpii, gdzie Katarzyna Suska przebywała jako stypendystka Alex de Vries Foundation.

Jako uczennica Very Rozsa zadebiutowała w 1986 roku na scenie operowej (partia Meg Page w "Falstaffie") podczas Festiwalu Flandryjskiego. W tym samym roku zdobyła I nagrodę oraz nagrodę za wykonanie utworu współczesnego i specjalną nagrodę mozartowską na II Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1988 roku została finalistką Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii, a następnie jako stypendystka Rządu Włoskiego studiowała u Aidy Filevi w Mediolanie. Ten sam rok przyniósł solistce nagrodę śląskiej krytyki teatralno-muzycznej Złotą maskę za kreację tytułowej roli Carmen na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu.

Katarzyna Suska koncertuje w kraju i za granicą, współpracując z wybitnymi dyrygentami tej klasy co Helmuth Rilling, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk oraz biorąc udział w prestiżowych festiwalach - Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal w Walencji i innych. Katarzyna Suska jest artystką wszechstronną - uczestniczy zarówno w koncertach oratoryjnych, jak i kameralnych, śpiewa na estradach koncertowych i scenach operowych. W jej bogatym dorobku oratoryjnym znajduje się około 60 utworów w tym m.in. pasje i msze Bacha, "Wielka Msza c-moll" i "Requiem" Mozarta, "Nelsonmesse", "Harmoniemesse", "Stabat mater" Haydna, "Potępienie Fausta" Berlioza, "Missa solemnis" Cherubiniego, "Requiem" Verdiego, "Msza Głagowska" Janačka, "Mała msza uroczysta" i "Stabat mater" Rossiniego, IV i VIII Symfonia Mahlera, "Te Deum" Brucknera.
W repertuarze operowym artystki szczególne miejsce zajmują postaci z oper Mozarta - Cherubin ("Wesele Figara"), Zerlina ("Don Giovanni"), Sexstus ("Łaskawość Tytusa") i Dorabella ("Cosi fan tutte"). Jako solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie Katarzyna Suska wykonuje czołowe partie mezzosopranowe m.in. w Carmen Bizeta ("Carmen"), "Kawalerze srebrnej róży" R. Straussa (Oktawian), "Fauście" Gounoda (Siebel), "Cyruliku sewilskim" Rossiniego (Rozyna).

Jej repertuar obejmuje także role w "Falstaffie" Verdiego, "Juliuszu Cezarze: Haendla i "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego, a także w "Królu Ubu" i "Diabłach z Loudun" Pendereckiego. Katarzyna Suska jest również odtwórczynią postaci w operach Stanisława Moniuszki. Ostatnim sukcesem śpiewaczki był występ w partii Jadwigi w "Strasznym dworze" zrealizowanym przez Greater Buffalo Opera Company w Buffalo (USA) i entuzjastycznie przyjętym zarówno przez publiczność, jak i amerykańską krytykę muzyczną.

Ostatnio artystka przygotowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej partie: Suzuki w "Madame Butterfly" Pucciniego i Isaury w "Tankredzie" Rossiniego. W 2001 r. zaśpiewała tam partię Jadwigi w "Strasznym dworze" Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, partię Emilii w "Otellu" Giuseppe Verdiego, a w 2002 r. Olgi w "Onieginie" Czajkowskiego - obie w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Katarzyna Suska ma na swoim koncie 10 płyt kompaktowych, m.in. z "Requiem" i "Wielką Mszą c-moll" Mozarta.

Solista Teatru wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie.


NAGRODA ZA ROK 1994 W DZIEDZINIE MUZYKI

Urodziła się w Częstochowie.
W 1987 roku ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie śpiewu Izabelli Jasińskiej-Buszewicz, rok wcześniej – filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako stypendystka rządu włoskiego studiowała również w Mediolanie u Aidy Filevi.
Jej pierwszy występ (1985) to udział w koncercie poświęconym pamięci Emila Gilelsa w Antwerpii, gdzie przebywała jako stypendystka, natomiast ma scenie operowej zadebiutowała (1986 – partia Meg Page w „Falstaffie” Verdiego) podczas Festiwalu Flandryjskiego w Belgii, jako uczennica Very Rozsa.
Jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie wykonuje czołowe partie mezzosopranowe (min. tytułowa Carmen w operze Bizeta, Oktawian w „Kawalerze srebrnej róży” R. Straussa, Siebel w „Fauście” Gounoda, Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego). Jako artystka wszechstronna śpiewa na scenach operowych i estradach koncertowych, w oratoriach (około 80 utworów, min. Bacha, Mozarta, Haydna, Berlioza, Cherubiniego, Verdiego, Mahlera i Brucknera) i repertuarze kameralnym – od Bacha do Pendereckiego („Król Ubu” , „Diabły z Loudun”). Koncertuje w Europie, Stanach Zjednoczonych i Afryce.
W 1986 r. zdobyła I nagrodę na II Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także nagrodę za wykonanie utworu współczesnego oraz specjalną nagrodę mozartowską. Warto dodać, że partie z oper Mozarta zajmują szczególne miejsce w repertuarze artystki. W 1988 r. została finalistką Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii i w tym samym roku, za kreację Carmen na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu, otrzymała „Złotą Maskę”, co dowodzi, że jest ceniona również dla swego talentu dramatycznego.
Osobne miejsce w repertuarze artystki zajmują opery Stanisława Moniuszki. W entuzjastycznie przyjętej realizacji „Strasznego dworu” w Buffalo w USA wystąpiła w partii Jadwigi.
Ma w swym dorobku 8 płyt kompaktowych, min. z nagraniami „Requiem” i „Wielkiej mszy” c-moll Mozarta, dokonywanymi także dla zagranicznych firm fonograficznych.

[Komentarze (2)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych