- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Protokoły Rad Pedagogicznych w roku szkolnym 1918 / 19

Autor: Cieślak Aleksander
Data dodania: 29.07.2006 14:05:25

1925 r. - prof. Pawłowski z grupa młodzieży po egzaminie maturalnym z j. niemieckiego
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
1925 r. - prof. Pawłowski z grupa młodzieży po egzaminie maturalnym z j. niemieckiego

1935 r- ostatni po prawej przyszły biskup - Musiel
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
1935 r- ostatni po prawej przyszły biskup - Musiel

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 22 sierpnia 1918 roku

Obecni :
Ks. M. Ciesielski
Pastor Wojak
H. Biegańska – Płudowska
Smolarkiewiczowa
Starzyńska
Stankowska
Czahary
Dziuba
Mąkosza
Kamiński
Wahrmund
Fidler
Zaremba
Sabok
Smolarkiewicz
Ryslik
Głuchowski
Tatarkiewicz
Dr Kłoczewski
Makarewicz
Kozieradzki
Sojecki
Zagrodzki
Szwejkowski
Kozicki
Lewandowski
Rudnicki
Mączyński
Lubczyński

1. Dyrektor zaznajomił ogólnikowo gremium nauczycielskie z nowym programem szkolnym. Wyznaczono na czwartek na godzinę 5 po południu posiedzenie nauczycieli matematyki, przyrody i geografii. Będą omówione metody nauczania tych przedmiotów w klasach niższych.
2. Omówiona była sprawa punktualnego przychodzenia do gimnazjum na lekcje i udawania się niezwłocznie po dzwonku do klas.
3. Sprawę czystości ścian i całości ławek przekazano wychowawcom.
4. Rozpatrzono podania o dopuszczenie do egzaminów – wymienieni są uczniowie.

Podpisy

------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 27 sierpnia 1918 roku

Obecni

Na porządku dziennym sprawa przyjęć do klasy pierwszej i wstępnej nowych uczniów. Na zasadzie ocen egzaminów pisemnych i ustnych postanowiono. ( wymienione nazwiska ).

Podpisy

-------------------------------------------------------



Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 29 sierpnia 1918 roku

Obecni.

Było to posiedzenie nauczycieli geografii i matematyki. Omawiano sprawę programu i metod nauczania matematyki, przyrody i geografii. Opracowano tymczasowy i szczegółowy program matematyki w klasach niższych. Powierzono to p. Makarewiczowi, który do dnia 10 września ma przedstawić program do zatwierdzenia komisji. Omówiono ogólnie metodę nauczania przyrody i geografii w pierwszych tygodniach roku szkolnego, aż do otrzymania programu z ministerstwa. Omówiono również ogólnie plan wycieczek przyrodniczych i geograficznych. Opracowanie szczegółowego planu wycieczek polecono p. Sojeckiemu.

Podpisy.

---------------------------------------------------------



Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 31 sierpnia 1918 roku

Obecni

1. Na wstępie posiedzenia odbyły się wybory sekretarza Rady Pedagogicznej na rok szkolny 1918 / 19. Większością głosów 14 wybrano pana Edmunda Sojeckiego, który wybór przyjął.
2. Na wniosek dyrektora gimnazjum postanowiono w dniu rozpoczęcia roku szkolnego wysłać do Ministra Oświaty telegram treści następującej : „ W dniu rozpoczęcia roku szkolnego Rada Pedagogiczna Królewsko – Polskiego Gimnazjum im. Henryka Sienkiewicza przesyła Waszej Ekscelencji gorące zapewnienie, że dołoży wszelkich starań, aby godnie odpowiedzieć swym obowiązkom względem przyszłości narodu”.
3. Rozpatrywano wyniki egzaminów poprawkowych i postanowiono : wypisanych jest dużo nazwisk, tych którzy zdali i zostali promowani i tych, którzy pozostali na drugi rok.
4. W następnym punkcie SA wymienieni dwaj uczniowie wydaleni z gimnazjum za niepoprawne zachowanie.

Obecni

---------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 31 sierpnia 1918 roku

Obecni

Ponowna Rada Pedagogiczna w tym samym dniu.
1. Dyrektor gimnazjum zaznajomił obecnych obowiązkami wychowawców.
2. Postanowiono zwołać posiedzenie wychowawców raz na dwa tygodnie w poniedziałki po 1 i 15 każdego miesiąca.
3. W bieżącym roku szkolnym szczególnie baczna uwagę zwrócić na punktualne uczęszczanie uczniów na lekcje i nie spóźnienie się.
4. Uczęszczanie uczniów do kościoła w niedzielę i święta na nabożeństwa szkolne jest obowiązkowe.
5. W sprawie wymiaru kar wychowawca ma prawo karać ucznia kozą do 2 godzin.
6. W roku szkolnym zwróci się pilną uwagę na uczniów nie mieszkających w Częstochowie i u rodziców.
7. Jeżeli uczeń nie uczęszcza na lekcje więcej niż w ciągu 4 dni nie zawiadamiając o przyczynie swojej nieobecności w Gimnazjum, wychowawca winien niezwłocznie zapytać listownie rodziców lub opiekunów ucznia, jaki jest powód jego nieobecności w klasie.
8. W bieżącym roku wychowawcami będą :
Wstępnej – Kozieradzki
I a – Smolarkiewicz
I b – Zaremba
II a – Smolarkiewicz
II b – Sabok
III a – Zagrodzki
III b – Zagrodzki
IV a – Makarewicz
IV b – Sabok
V a – Głuchowski
V b – Kozicki
VI – Ryslik
VII – dyr. Płudowski
VIII – Sojecki

Podpisy

-------------------------------------------------------




Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 9 września 1918 roku

Obecni

Omawiano sprawę opieki i kontroli organizacji uczniowskich istniejących w Gimnazjum.
Na kuratora samopomocy uczniowskiej wybrano p. Kozickiego, na zastępcę p. Saboka, któremu powierzono prowadzenie wypożyczalni podręczników. Kontrolę nad biblioteką powierzono bibliotekarzowi p. Zagrodzkiemu.
Sprawozdania z herbaciarni maja być składane dyrektorowi co miesiąc. Ogólne sprawozdania z działalności samopomocy maja być składane cztery razy w roku : 1 listopada, 1 stycznia, 1 kwietnia i przy końcu roku.
Wyznaczono dyżury wychowawców na zabawie na rzecz samopomocy, jaka ma się odbyć w parku miejskim w dniu 15, ewentualnie 22 września. Na kuratora drużyny harcerskiej wybrano p. Smolarkiewicza, a na zastępcę p. Zagrodzkiego. Na kuratora sodalicji Marjańskiej księdza prefekta Ciesielskiego.
Zalecono wychowawcom przestrzegać, żeby uczniowie uczęszczali do kinematografów za każdym razem pisemne zezwolenie i tylko w święta i w przeddzień świąt.
Polecono zwrócić uwagę szczególną , aby młodzież nie uczęszczała do sal bilardowych i zakładów sprzedających trunki alkoholowe.
W celu rozciągnięcia kontroli w tym względzie podzielono wychowawców na 3 grupy, które mają w oznaczonych terminach obejść wspomniane zakłady.

Podpisy.


-------------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 16 września 1918 roku

Obecni

1. Dyrektor Gimnazjum odczytał odpowiedź Jego Ekscelencji Pana Ministra na depeszę wysłana przez Radę Pedagogiczną dnia 2 września. Odpowiedź : „ Gorąco dziękuję za zapewnienie gorliwej pracy w służbie narodu i wierzę w jej skuteczność.”
2. Ustalono ilość wypracowań pisemnych z poszczególnych przedmiotów we wszystkich klasach. Tabelka wypracowań pisemnych ma być wywieszona w pokoju nauczycielskim. Podkreślono, że ćwiczenia mają być równomiernie rozłożone wciągu tygodnia i kwartału.
3. Termin składania podań zwalniających od wpisu wyznaczono na 26 września.
4. Postanowiono, aby nauczyciele nie dawali lekcji prywatnych uczniom Gimnazjum Królewsko – Polskiego.
5. Dyrektor zakomunikował, że w niedzielę dnia 22 września odbędzie się posiedzenie organizacyjne Komisji Zajęć Pozaszkolnych.
6. Zwrócono uwagę nauczycielom zwłaszcza klas młodszych , ażeby częściej pytali uczniów.

Podpisy

-----------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 27 września 1918 roku

Obecni

1. Dyrektor przeczytał ogólnik ministerstwa w sprawie zwalniania od opłaty za naukę.
2. Przystąpiono do rozpatrywania podań od zwolnienie od opłaty począwszy od klasy wstępnej.
3. Wymienione SA nazwiska osób zwolnionych od opłaty.

Obecni.

--------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 21 października 1918 roku

Obecni.

1. Przeczytano i przyjęto do wiadomości instrukcję dla szkół w sprawie Harcerstwa.
2. Przeczytano regulamin tymczasowy Komisji do spraw Harcerstwa i postanowiono powołać patronat drużyny harcerskiej.
3. Postanowiono zebrać odpowiedzi uczniów na następujące pytania :
A ) a ) Czy uczeń ma pomoce w naukach ?
b ) Czy pomoc jest stała czy doraźna ?
c ) Kto pomaga ?
d ) Ile godzin dziennie jeżeli jest stała ?
e ) Czy we wszystkich przedmiotach ?
f ) Jeżeli nie we wszystkich to w jakich ?
g )W jakich godzinach uczeń odrabia lekcje ?
B ) a ) Czy uczeń udziela korepetycji ?
b ) Ile godzin dziennie ?
c ) W ile miejscach ?
d ) Ilu uczniom ?
e ) Ile zarabia uczeń miesięcznie ?
4. Wobec braku światła w domach uczniów niezamożnych postanowiono urządzić dla nich poczynając od dnia 1 listopada świetlicę. Wspomniana świetlica czynna będzie w dni powszechne oprócz soboty miedzy godzina 5 a 7 po południu. Dyżurów podjęli się następujący wychowawcy ;
Poniedziałki – Makarewicz, Głuchowski
Wtorek - Kozicki, Zagrodzki
Środa – Sabok, Zaremba
Czwartek – Ryslik, Gajecki
Piątek – Smolarkiwicz, Kozieradzki
4. W dniach najbliższych postanowiono rozdać rodzicom uczniów do wypełniania kwestionariuszy opracowany przez Ministerstwo Zdrowia.
5. Wychowawcy maja zwracać uwagę, aby dyżurni byli odpowiedzialni za całość inwentarza klasy.
6. W dniu 31 października postanowiono urządzić kwestę na rzecz samopomocy.

Podpisy.

---------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 30 października 1918 roku

Obecni

1. Przyjęto do klas : wymienione nazwiska.
2. Na skutek wyjaśnienia Ministerstwa , że synowie urzędników M.W.R i O.P mogą korzystać z bezpłatnej nauki – postanowiono zwolnić od opłaty za naukę synów miejscowego inspektora szkolnego okręgowego : Wojciecha Kuropatwińskiego.
3. Stopnie na koniec kwartału postanowiono wystawiać bez (-) i (+ ).
4. Uczniów wykazujących słabe postępy należy napomnieć, a rodziców ich zawiadomić o tym.
5. Postanowiono udzielić ostrzeżenia Rady Pedagogicznej następującym uczniom : wypisane nazwiska.

Podpisy

-----------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 19 listopada 1918 roku

Obecni

1. Dyrektor Gimnazjum zwrócil uwagę nauczycielom , aby nie poruszali w klasie spraw politycznych i zabraniali młodzieży przynoszenia do szkoły – wszelkiego rodzaju pism i odezw.
2. Przeczytano odezwy naczelnego inspektora Harcerstwa Polskiego i polecono p. Lewandowskiemu wprowadzenie ćwiczeń z bronią.
3. Wychowawcy mają zwrócić uwagę młodzieży, że nie wolno przynosić do gimnazjum broni i nabojów.
4. Postanowiono zwrócić szczególną uwagę na ukrócenie spóźniania się młodzieży oraz samowolnego opuszczania lekcji.

Podpisy

-----------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 25 listopada 1918 roku

Obecni

Rozpatrywano sprawozdanie i postępy w nauce w klasach wstępnej do IV b . Wystawiono stopnie ze sprawowania, pilności, uwagi i postępy w naukach za okres pierwszy. O rezultatach postanowiono zawiadomić rodziców.

Podpisy

-------------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 28 listopada 1918 roku

Obecni

Rozpatrywano sprawozdanie i postępy w nauce w klasach V do VIII. Wystawiono stopnie ze sprawowania, pilności, uwagi i postępy w naukach za okres pierwszy. O rezultatach postanowiono zawiadomić rodziców.

Podpisy

-------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 30 listopada 1918 roku

Obecni

Postanowiono jednogłośnie wydalić ucznia klasy II "a" Zygmunta Barona za kradzież pieniędzy krawcowi do którego przybył z reperacją ubrania. Część pieniędzy uczeń użył na kupno roweru. Uczeń przyznał się do winy dopiero po przeprowadzeniu dochodzenia szkolnego. Rodzice zwrócili poszkodowanemu całkowita sumę pieniężną.

Podpisy.

------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 10 grudnia 1918 roku

Obecni

Wizytator szkól średnich p. Morawski wita obecnych jako przedstawiciel Ministerstwa i wyraża radość, że przypadło mu w udziale po raz pierwszy przemówić do zgromadzonych nauczycieli szkoły państwowej polskiej na gruncie częstochowskim. Pan wizytator przypomniał obecnym kilka zasadniczych podstaw dydaktycznych i metodycznych w związku z ogólnym celem nauczania i zamierzeniami Ministerstwa Oświaty w sprawie reformy szkolnictwa. W przemówieniu pana wizytatora podkreślone zostało, że celem nauczania w szkole winno być nie udzielanie dużej ilości szczegółów z różnych dziedzin wiedzy, lecz ogólny rozwój umysłowy dziecka i zastrzeżenie jego zmysłów. Dążyć należy do rozwinięcia samodzielności ucznia, do jego czynnego udziału w przyswajaniu materiału podanego na lekcji, pilnie bacząc, by uczeń opanował przedmiot nie tylko pamięciową, lecz go zrozumiał i z biegiem czasu pogłębiał. Osiągnięcie tego celu nauczania należy od umiejętnego poprowadzenia lekcji. Lekcja nie może być chaotyczna, a przeciwnie musi być prowadzona planową co jest możliwe do osiągnięcia tylko przy odpowiednim jej opracowaniu przez nauczyciela. Lekcja musi być prowadzona żywo, aby mogła wywołać zainteresowanie wśród uczniów. W lekcji winna brać udział o ile możliwe cała klasa. Ilość podanego na lekcji materiału nie powinna być zbyt duża gdyż w takim razie uczeń nie może go opanować. Przy powtarzaniu poprzedniego materiału należy starać się go pogłębić, podać inne oświetlenie, przez co nie wywoła się nudy wśród uczniów. Wszelkie dygresje winny być w związku z tematem lekcji, a każdą lekcja powinna przedstawiać pewną całość, będącą w związku z poprzednia lekcją lub szeregiem lekcji. Wreszcie wizytator podzielił się z zebranymi wrażeniami swoimi z wizytowanych lekcji, wskazał szereg ważniejszych usterek w dziedzinie metodyki i techniki, prosił o baczenie, aby usterek tych było coraz mniej i wyraził nadzieje, że niedomagania te dadzą się szybko usunąć. Nawoływał nadto do pracy nad specjalnymi przedmiotami i nad sprawami dydaktycznymi.
Następnie pan wizytator zakomunikował, że Ministerstwo nosi się z zamiarem zniesienia stopni za poszczególne odpowiedzi. W ciągu roku szkolnego ma być do 6 konferencji po 6 tygodni, na których mają być ustalone przez nauczycieli oceny.
Nad tematami poruszonymi przez wizytatora, a specjalnie w sprawie zniesienia stopni wywiązała się dyskusja, w której brali udział ksiądz prefekt Ciesielski, p. Płudowski, p. Głuchowski, p. Makarewicz i p. Sojecki. Wypowiedzieli się oni przeważnie przeciwko niezwłocznemu zniesieniu stopni motywując swoje stanowisko tym, że w dotychczasowych warunkach przy licznych klasach oraz przy przeciążeniu nauczycieli dokładne i sumienne ocenianie postępów ucznia nie da się w inny sposób uskutecznić. Zgromadzeni nauczyciele zgodzili się na stopniowe przejście do nowego systemu.
Na tym obrady zakończono.
Ksiądz M. Ciesielski w imieniu zebranego nauczycielstwa podziękował panu wizytatorowi za cenne wskazówki oraz za zaznajomienie z zamierzeniami Ministerstwa w sprawie reformy szkolnictwa.

Podpisy


------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 17, 18 i 19 grudnia 1918 roku

Obecni

W ciągu trzech dni odbyły się trzy rady pedagogiczne, na których rozpatrywano oceny z zachowania, pilności i postępów za pierwsze półrocze. Rezultaty postępów będą przekazane rodzicom.

Podpisy


---------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 16 stycznia 1919 roku

Obecni.

1. Postanowiono zwrócić szczególna uwagę na uczniów samowolnie opuszczających lekcje. Wykroczenia te będą karane surowo.
2. W kwestiach sprawowania i postępów uczniów postanowiono częściej wzywać rodziców do szkoły. Listy w tej sprawie wychowawcy mają składać w kancelarii gimnazjum.
3. Przyjęto uchwałę, że za wszelkie przedmioty uszkodzone w szkole będą materialnie odpowiadać uczniowie lub ich rodzice.
4. Tytułem próby w klasach IV i V wprowadzony zostanie samorząd uczniowski w ograniczonych rozmiarach według projektu p. Kozickiego.
5. Od dnia 18 stycznia 1919 r. postanowiono wydawać na razie 3 razy tygodniowo uczniom niezamożnym zupę mięsną.

Podpisy.


-----------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 7 lutego 1919 roku

Obecni

Dyrektor odczytał uwagi nadesłane z Ministerstwa z powodu sprawozdań szkolnych za pierwsze półrocze roku bieżącego. W toku dyskusji nauczyciele oświetlili dokładniej poruszone kwestie i starali się usprawiedliwić z poczynionych im zarzutów. Pan Zaremba zaznaczył, że w sprawozdaniu z klasy II "a" błędnie wskazano jeden, a nie dwa utwory przyswajane przez uczniów na pamięć. Pan Dziuba podniósł, że w IV klasie uczono się 3 urywków na pamięć. Przy czytaniu większych utworów przerobiono dużą część materiału ze stylistyki w postaci rozbioru stylistycznego. Zarzuty, co do braku stylistyki z klasy III "b" i sprawozdań z wycieczek sprostowano, stwierdzając, że statystykę przesłano Ministerstwu lecz przez pomyłkę zanotowano ja pod nagłówkiem III "a". Przeto Ministerstwo otrzymało dwa sprawozdania odmienne z klasy III "a". Sprawozdania odmienne z klasy III "a". Sprawozdania z wycieczek SA systematycznie składane dyrektorowi i panu wizytatorowi, który sam przeglądał je w szkole.
Znaczna ilość niedostatecznych ocen w klasie II "a" tłumaczy się słabym rozwojem umysłowym uczniów. Klasa IV "a" jest znów bardzo liczna i trudno jest tam osiągnąć jednolity poziom w nauce. W klasie V bardzo słabe postępy w języku polskim tłumaczą się znaczna ilością Izraelitów. Jest tam wielu uczniów niezdolnych. Pan Płodowski i Pan Fidler zwracają uwagę na trudności wynikające z faktu zniesienia podwójnych ocen z pisemnych i ustnych w językach. Ostatecznie przyjęto wniosek, że podwójne oceny okresowe ze względu na ścisłe informowanie rodziców powinny być utrzymane. Wobec braku dokładnej instrukcji, co do ilości wypracowań wielu nauczycieli trzymało się przepisów dotychczasowych. Z języka niemieckiego wypracowania były pisane co 3 tygodnie. Po za tym nauczyciele, którzy nie przestrzegali odnośnych przepisów mieli w swoim czasie zwrócona uwagę. Podobnież w nauczaniu geografii dawał się we znaki brak dokładnego i ustalonego programu. Pan Zagrodzki zwracał uwagę na brak przyrządów do wykonywania ćwiczeń, które jednakże w miarę możności stale były przerabiane przez uczniów i omawiane na lekcjach. Pan Dziuba podkreśla również brak środków pomocniczych przy nauczaniu historii. W sprawie przepracowania VIII klasy stwierdzono, że wobec wymagań stosownych przy egzaminach maturalnych poważniejsze zmiany w programie w ciągu roku bieżącego nie byłyby pożądane. W celu zachęcenia uczniów do nauki rysunków postanowiono przeprowadzić konkurs na projekt fryzu. Do komisji , która ma oceniając prace powołano dyrektora i nauczycieli rysunków : pana Rudnickiego i Mączyńskiego.

Podpisy


--------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 8 lutego 1919 roku

Obecni

Dyrektor Gimnazjum referował program naukowy szkoły średniej w opracowaniu sekcji szkół średnich Ministerstwa Wyznań Religijnych.
Po referacie wywiązała się dyskusja w której zabierali głos ks. Ciesielski, Fidler, Sojecki, Kłoczewski i dyrektor Gimnazjum.
Programy oddziałów matematyczno – przyrodniczego i humanistycznego uzyskały ogólne uznanie. W programie oddziału klasycznego podkreślono jego jednostronność.
Wypowiedziano jednomyślnie zdania, że do chwili przekształcenia szkół ludowych na siedmioklasowe, niezależnie od szkoły wydziałowej należy utrzymac przy gimnazjum klasy niższe, a to ze względów następujących :
1. Klasy niższe prowadzone przez nauczycieli gimnazjalnych dadzą lepszy materiał dla klas wyższych.
2. W celu utrzymania ciągłości metod nauczania i wychowawczych.

Niektórzy z mówców zwracali uwagę, że lepiej byłoby przyjmować do gimnazjum młodzież dopiero po ukończeniu całkowitego kursu szkoły siedmioklasowej, a to ze względów następujących ;
1. Stawiano w wątpliwość zaokrąglanie programu szkoły powszechnej tylko w ciągu jednego roku ( klasa VII ).
2. Młodzież , która po ukończeniu szkoły powszechnej wstąpiłaby do gimnazjum, a nie mogłaby go ukończyć posiadałaby pewne zaokrąglone wykształcenie, które wyniosła ze szkoły powszechnej. W sprawie wyposażenia poszczególnych przedmiotów zwracano uwagę na niedostateczne wyposażenie rysunków ( brak rysunków w klasie VII i VIII ) przy tym wypowiedziano zdanie, że lepiej byłoby zredukować liczbę godzin przeznaczonych na śpiewy do godziny tygodniowo na rysunki zaś przeznaczyć w klasach VII i VIII po 2 godziny tygodniowo.
3. Niektórzy nauczyciele uważają usunięcie z programu nauki geometrii wykreślnej za niepożądane poczytując ją za środek kształcący wyobraźnię. Wypowiedziano się również przeciwko przerwie nauki fizyki w klasie VII w której ma być wykładana tylko chemia.
4. Naukę o współczesnej Polsce proponowano w celu pogłębienia materiału rozłożyć na dwa lata.
5. W końcu narady wypowiedziano zdanie, że przeprowadzenie tej doniosłej reformy, którą nauczyciele witają z uznaniem w duchu Ministerstwa da się osiągnąć tylko przy obciążeniu nauczycieli mniejsza liczba godzin nauczania i dostatecznym zabezpieczeniem materialnym.

Podpisy

------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia12 lutego 1919 roku

Obecni

Rada Pedagogiczna oceniała prace rysunkowe. Zgłoszone prace przejrzano. Niektóre prace odznaczały się samodzielnością kompozycji inne zaś tylko dobrym technicznym wykonaniem.
Wyróżniono prace następujących uczniów :
Rosomak Alojzy – III "a"
Cieślik Stanisław – III "a"
Barylski Stanisław – IV "b"
Dzienniak Leon – IV "b"
Mądrzyk Czesław – IV "b"
Zenkiert Rudolf – III "a"

Rezultaty postanowiono ogłosić w poszczególnych klasach.
Konkursy podobne były ogłaszane i w latach ubiegłych i zawsze wzbudzały dużo zainteresowania wśród młodzieży. Na ferie Wielkanocne postanowiono ogłosić konkurs dla klas wyższych.

Podpisy.

--------------------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia15 lutego 1919 roku

Obecni

1. Odczytano rozporządzenie Ministerstwa w sprawie zwolnienia od opłat za naukę.
2. Z powodu niedostatecznych postępów postanowiono odmówić prośbie od zwolnienia z opłaty za naukę w I półroczu ; wypisane SA klasy i uczniowie.

Rada Pedagogiczna zaznacza , że w ubiegłym roku szkolnym dało się już zauważyć obniżenie poziomu w naukach młodzieży niezamożnej, co przypisać należy ogólnemu wyczerpaniu spowodowanemu złym odżywianiem. Objaw ten daje się zauważyć nawet w wyższym stopniu i w roku bieżącym.
Na przykład niedostateczne postępy uczniów Ciepielowskiego ( VIII ) i Urbańskiego tłumaczą się tym, że obaj musza pomagać rodzicom, którzy znajdują się w rozpaczliwym położeniu materialnym. Postępy uczniów nie wynikają z braku pilności lecz wskutek ciężkich warunków materialnych lub dłuższą chorobą.

3. Z liczby uczniów, którzy w półroczu pierwszym uzyskali odroczenie spłaty za nauke postanowiono zwolnić od opłaty następujących uczniów : ( wymieniona klasa i nazwisko ucznia ).

Podpisy

--------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia19 lutego 1919 roku

Obecni

1. Postanowiono uczniów powracających po tygodniowej przerwie spowodowanej chorobą odsyłać do lekarza szkolnego – w celu oględzin lekarskich.
2. Przy kontrolowaniu uczniów odsiadujących w niedzielę lub święta karę kozy w razie stwierdzonej nieobecności ucznia postanowiono wyraźnie odnotowywać w książce kontroli kar nazwiska takich uczniów, a wychowawcy zanotują i wyznaczą karę i uchylenie się jej odcierpienia w dzienniku ucznia. Adnotację wychowawcy winien uczeń przedstawić rodzicom, którzy przeczytana uwagę zaopatrzą swoim podpisem. Następnego dnia uczeń winien przedstawić dziennik wychowawcy.
3. Dyżurni nauczyciele zwrócą baczną uwagę na pisanie na drzwiach i ścianach niestosownych wyrazów. Uczniowie winni tego wykroczenia będą surowo odpowiadać.
4. Stwierdzono, że próba samorządu klasowego w klasie V "b" dała wyniki dodatnie i postanowiono w miarę możliwości próbę przeprowadzić i w innych klasach średnich gimnazjum.
5. Uczniom klasy V "a" pozwolono wziąć udział w teatrze amatorskim na rzecz Lwowa z warunkiem, że komedyjki jakie będą wystawiane będą uprzednio poddane cenzurze wychowawcy.
6. Zaakceptowano loterię fantową zainicjowaną przez nauczycielkę panią M. Czahary na rzecz Lwowa i Wilna.
7. Sprawdzono listę uczniów otrzymujących bezpłatne śniadanie.
8. Wobec zbliżającej się wiosny postanowiono zachęcić uczniów do pracy nad urządzaniem ogrodu szkolnego. W dniu 1 marca będzie urządzona we wszystkich klasach kwesta na rzecz samopomocy.

Podpisy.

------------------------------------------------------------



Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 25 lutego 1919 roku

Obecni

Na porządku dziennym było wystawianie ocen za okres pierwszego półrocza od klas : wstępnej do drugiej.
Uczniowi klasy wstępnej Leopoldowi Kohnowi, który z powodu choroby przez cały okres dłuższy nie uczęszczał – stopni za okres nie wystawiono.

Sprawozdanie klasy wstępnej na ogół bardzo dobre. Postępy z polskiego i przyrody poprawiły się natomiast z arytmetyki pogorszyły. Nauczyciel arytmetyki tłumaczy to trudniejszym kursem i surowsza oceną postępów. Z rysunków postępy są również lepsze.

Klasa I "a" – przeciwko sprawowaniu nie podnoszono szczególnie zarzutów. Na ogół postępy tej klasy pozostały bez zmian. Większą ilość niedostatecznych ocen z przyrody motywuje się surowszą oceną w tym okresie.

Klasa I "b" – sprawowanie klasy na ogół dobre. Postępy w porównaniu z pierwszym półroczem poprawiły się – klasa uczy się bardzo dobrze.

Klasa II "a" – sprawowanie klasy pozostało bez zmian. Postępy z języka niemieckiego, polskiego, geografii nieco poprawiły się. Na ogół postępy nie są zadawalające, gdyż klasa składa się z uczniów mało pilnych i mało zdolnych.

Klasa II "b" – przeciwko sprawowaniu klasy nie podnoszono na ogół zarzutów. Postępy pozostały bez zmiany i na ogół są zadawalające.

Podpisy

----------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 26 lutego 1919 roku

Obecni

Na porządku dziennym było wystawianie ocen za okres pierwszego półrocza od klas : trzeciej do czwartej.

III "a" – stwierdzono , że postępy w nauce poprawiły się , zachowanie klasy pozostało bez zmiany.

III "b" – postępy klasy na ogół poprawiły się, zwłaszcza z fizyki i przyrody. Sprawowanie klasy jest zadawalające.

IV "a" – postępy na ogół pogorszyły się wskutek obniżenia się pilności. W klasie sporo jest uczniów niezdolnych. O postępach uczniów nie pilnych postanowiono zawiadomic rodziców.

IV "b" – nie wystawiono oceny Stanisławowi Barylskiemu i Antoniemu Łęskiemu, którzy z powodu choroby przez czas dłuższy nie uczęszczali do gimnazjum. Sprawowanie klasy dobre. Postępy na ogół zadawalające, wobec wielu mało zdolnych uczniów.

Podpisy

-----------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 28 lutego 1919 roku

Obecni
Na porządku dziennym było wystawianie ocen za okres pierwszego półrocza od klas : piątej do ósmej.

V "a" – postępy nie uległy zmianie z wyjątkiem historii powszechnej z której w tym okresie SA gorsze. Na ogół postępy SA zadawalające.

V "b" – postępy pozostały na ogół bez zmian – z j. polskiego o geografii lepsze, ale ogólnie nie zadawalające co należy objaśnić dużą ilością w klasie uczniów niezdolnych i nie pilnych .

VI "a" - postępy z języka niemieckiego i francuskiego polepszyły się , z polskiego, łaciny i historii powszechnej pogorszyły się – z innych przedmiotów na ogół pozostały bez zmian.
W klasie jest sporo uczniów zdolnych lecz mało pilnych, wobec czego postępy klasy VI należy uważać za niezadowalające. Postanowiono wezwać rodziców uczniów nie pilnych w celu poinformowania o niedostatecznych postępach. Na zasadzie zezwolenia Ministerstwa postanowiono wpisac na listę uczniów Tadeusza Bielobradka.

VII - nie wystawiono stopni Antoniemu Chodyńskiemu, który w ciągu okresu był w wojsku. Sprawowanie i postępy klasy pozostały bez zmiany i na ogół SA zadawalające.

VIII – Sprawowanie klasy bardzo dobre, postepy zadawalające i na ogół nieco się poprawiły.

Podpisy

----------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia12 marca 1919 roku

Obecni : między innymi wizytator szkól średnich K. Morawski

Na wstępie wizytator omówił warunki dobrego prowadzenia lekcji i poddał krytyce prowadzenie lekcji nauczycieli gimnazjum na podstawie wizytacji. Lekcja winna być prowadzona planowo, a bieg jej winien być spokojny i równy. Wymaga to od nauczyciela sumiennego opracowania lekcji i zainteresowania lekcją całej klasy. W czasie lekcji nauczyciel winien zwracać pilna uwagę, by uczniowie brali czynny udział w lekcji i dlatego wskazanym jest, by nauczyciel nie siedział cała lekcje za katedrą . Na początku lekcji nauczyciel winien sprawdzić, czy prace zadaną na lekcji uczeń wykonał i czy materiał zadany opanował. Treść lekcji nauczyciel winien przerobić z całą klasą. Nad złymi odpowiedziami uczniów nie należy przechodzić do porządku dziennego, ale starać się by inni uczniowie skorygowali błędną odpowiedź swojego kolegi. Pomoce naukowe jakimi posiłkuje się nauczyciel w ciągu lekcji winny być umiejętnie wykorzystane, a przede wszystkim umieszczone na miejscu widocznym dla wszystkich uczniów. Zwracać należy baczną uwagę na porządek i ład w utrzymaniu książek i kajetów. Jest to obowiązkiem nie tylko wychowawcy, ale i każdego nauczyciela. Omawiając sprawy wychowawcze wizytator zwrócił uwagę, że zadaniem szkoły jest przygotowanie do życia społecznego i w tym celu dążyć należy do wytworzenia harmonii w życiu koleżeńskim uczniów i zaprawienia ich do pracy społecznej. Popierać więc należy samopomoc koleżeńską, skauting, koła samokształceniowe z zastrzeżeniem, że wszystkie te instytucje winny być pod baczną i serdeczną opieką nauczyciela. Brak w naszym społeczeństwie poszanowania państwowości polskiej wkłada na nas obowiązek walczenia z tym brakiem. Ze względu na to, że szkoła nosi nazwę imienia Sienkiewicza należy wszczepiać w młodzież kult ideałów, jakie głosił ten pisarz, zachęcać do głębokiego studiowania tego autora. Nauczycielstwo winno od czasu do czasu wygłaszać ewentualnie wydawać referaty omawiające działalność Sienkiewicza. W końcu wizytator zaznaczył, że szkoła państwowa winna być tak postawiona, by w danym ośrodku była wzorem dla innych szkół.
W kwestiach poruszonych przez wizytatora głos zabrali prof. : Dziuba, Ryslik, Kamiński, ksiądz prałat Ciesielski, Zagrodzki, Sojecki i Łokczawski. Wszyscy przyznali słuszność postulatów wizytatora zaznaczając, że wiele niedomagań szkoły da się usunąć przy mniejszej liczebności klas, większym i higienicznym urządzonym lokalu oraz przy mniejszym obciążeniu nauczycieli praca zasadniczą.
W drugiej części posiedzenia wizytator poinformował nauczycieli o warunkach pracy w przyszłym roku szkolnym, udzielając wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. Ci nauczyciele, którzy zechcą pracować w następnym roku szkolnym w gimnazjum winni pisemnie zgłosić swe życzenie Ministerstwu za pośrednictwem dyrekcji Gimnazjum.

Podpisy.


------------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 22 marca 1919 roku

Obecni

1. Na porządku dziennym sprawa wydalenia uczniów, którzy nie opłacili czesnego.
Postanowiono wykreślić z listy uczniów, którzy nie opłacili wpisu, pomimo, ż termin opłacenia należności za wpis był im prolongowany. ( podane nazwiska ).
2. Sprawozdanie prof. Zagrodzkiego z wyjazdu do Warszawy w celu zwiedzenia wzorowych szkół państwowych i zapoznania się ze sposobem prowadzenia lekcji propedeutyki i fizyki. Pan Zagrodzki zwiedził męskie gimnazjum im. Stefana Batorego i żeńskie im. Królowy Jadwigi.
W gimnazjum im. S. Batorego był na lekcjach przyrody, geografii, propedeutyki, fizyki i chemii, arytmetyki. W gimnazjum im. Królowej Jadwigi był na lekcjach propedeutyki, fizyki i chemii. Pan Zagrodzki dał szczegółowe sprawozdanie z lekcji propedeutyki, fizyki i chemii. Na lekcjach tych omawiane było dokładnie prawo Archimedesa, dyfuzja i osmoza, załamanie światła w pryzmacie.
Z przyrody w kasie pierwszej tematem lekcji były : wiosna – oznaki jej. Z geografii w klasie pierwszej bogactwo mineralne ziem Polski, przemysł tkacki. Geografia w klasie drugiej – położenia ziemi względem słońca wiosną.
Pan Zagrodzki przywiózł ze sobą zeszyty instruujące sposób nauczania arytmetyki w klasie I i geografii w klasie I i II wraz z mapami.
Zeszyty te i mapy zostały doręczone nauczycielom tych przedmiotów do przejrzenia.

Podpisy.

-----------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 2 kwietnia 1919 roku

Obecni

1. Na porządku dziennym sprawa wypracowań pisemnych klasowych. Dyrektor Gimnazjum sprawdził liczbę wypracowań pisemnych wykonanych w drugim półroczu i zwrócił uwagę na małą ilość wypracowań z języka polskiego w klasie IV "a"poszczególnym nauczycielom, że pisemne wypracowanie w równych odstępach czasu i po poprawieniu zwracane uczniom nie później jak po upływie tygodnia. Nauczyciele winni sprawdzić poprawione wypracowania. Przy przeglądaniu wypracowań dyrektor zauważył w kilku wypadkach, że w poprawionych wypracowaniach przez uczniów były błędy. Zwrócono uwagę, że zwłaszcza w klasach niższych na wypracowanie może być poświęcona nie cała lekcja, lecz jej część. Dyrektor zażądał od wszystkich nauczycieli języków i matematyki przedstawienia mu kajetów z wypracowaniami w celu ich przejrzenia. Kajety maja być wręczone dyrektorowi przed feriami wielkanocnymi.
2. Rozpatrywano sprawę uczniów klasy VI i VII, którzy parokrotnie grali ze sobą w karty na pieniądze. Dyrektor przedstawił wyniki przeprowadzonego przez niego badania oraz dwukrotnej konferencji w obecności wychowawcy klasy VI "b". Rysika z rodzicami wyżej wymienionych uczniów. Po wysłuchaniu opinii nauczycieli wykładających w klasie VI zwłaszcza księdza prefekta i biorąc pod uwagę, że wyżej wspomniani uczniowie dotychczas większych wykroczeń nie popełnili – Rada Pedagogiczna postanowiła : - postawić tym uczniom ze sprawowania trójki oraz pozostawić w pierwszym tygodniu ferii wielkanocnych w ciągu dni czterech po 3 godziny dziennie w kozie – wyznaczając im odpowiednia pracę.
3. Rozpatrywano sprawę ucznia klasy VI Stanisława Szumachera w książkach którego znaleziono program komunistów. Ponieważ nie stwierdzono, że uczeń dawał innym do przeczytania, wziąwszy pod uwagę wyjaśnienie rodziców ucznia. Rada Pedagogiczna postanowiła pozostawić go w Gimnazjum wystawiając mu trójkę z zachowania oraz udzielając jemu i jego rodzicom ostrzeżenia, że w razie powtórzenia się tego faktu uczeń ten zostanie usunięty z Gimnazjum.
4. Zwrócono uwagę na ujawnianie się w klasie VI rozluźnienia i karności. Postanowiono klasę przenieść bliżej pokoju nauczycielskiego i względem uczniów tej klasy zastosować inny – surowszy niż dotychczas regulamin. Uczniowie z tej klasy musza chodzić po mieście tylko do godziny 6 po południu. Uczniów mniej karnych pozbawiono prawa chodzenia na duża pauzę na śniadania do domu. Na wychowawcę klasy nałożono obowiązek baczniejszego zwracania uwagi na lekcjach.
5. Zaakceptowano pismo wydawane przez kółko krajoznawczo – przyrodnicze uczniów klasy IV – pod nazwą „ Młody przyrodnik ”.Pierwszy numer tego pisma dośc pochlebnie został przyjęty co świadczy o młodych przyrodnikach.

Podpisy



------------------------------------------------



1. Na porządku dziennym wystawianie ocen w klasach od wstępnej do II "b".

Wstępna – Sprawowanie klasy dobre. Postępy klasy są na ogół zadawalające, z arytmetyki SA znaczne, z rysunków gorsze, z innych przedmiotów pozostały bez zmian.

I "a" – Sprawowanie klasy pozostało bez zmian, postępy z przyrody poprawiły się z innych przedmiotów na ogół takie same jak poprzednio.

I "b" – Sprawowanie klasy wzorowe. Postępy poprawiły się i SA zadawalające.

II "a" – Sprawowanie klasy na ogół zadawalające. Postępy polepszyły się z historii Polski i fizyki, pogorszyły się z języka polskiego, niemieckiego i rysunków.

II "b" – Sprawowanie klasy jest bez zarzutu. Postępy polepszyły się z historii Polski i geografii, z innych przedmiotów nieco się pogorszyły.

3. Zaakceptowano koło sportowe młodzieży gimnazjalnej, nakładając obowiązek czuwania nad nim przez nauczyciela gimnastyki prof. Lewandowskiego. O każdym zebraniu kółka p. Lewandowski winien zawiadomić dyrektora



Podpisy

-------------------------------------------------------------------




Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 9 kwietnia 1919 roku

Obecni



1. Na porządku dziennym wystawianie ocen w klasach od V "a" do VIII.

V "a" – Postępy w tym okresie pogorszyły się zwłaszcza z języka niemieckiego, łaciny , natomiast polepszyły się z algebry.

V "b" – Sprawowanie klasy pozostało bez zmian. Postępy na ogół poprawiły się , zwłaszcza z geometrii i łaciny, pogorszyły się zaś z języka niemieckiego i historii. Zwiększyła się ilość stopni niedostatecznych z niemieckiego, nauczyciel tłumaczy surowszą ocena postępów w tym okresie.

VI – Oceny klasy się pogorszyły : z algebry i j. niemieckiego, polepszyły się z łaciny, geometrii i j. francuskiego.
Sprawowanie klasy – złe !

VII – Przeciw sprawowaniu ważniejszych zarzutów nie wnoszono z wyjątkiem dwóch uczniów wspomnianych w protokole Nr 29. Postępy klasy zadawalające.

VIII – Sprawowanie klasy wzorowe. Postępy mniej więcej pozostały bez zmian.

Podpisy

---------------------------------------------------



Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 10 kwietnia 1919 roku

Obecni


1. Na porządku dziennym wystawianie ocen w klasach od III "a" do IV "b"

III "a" – Postępy pozostały bez zmian- sprawowanie nieco się pogorszyło

III "b" – Sprawowanie klasy zadawalające – postępy nieco się poprawiły zwłaszcza z matematyki.

IV "a" – Przeciw sprawowaniu klasy nie podnoszono szczególnych zarzutów – postępy na ogół poprawiły się , natomiast pogorszyły z geografii.

IV "b" – Sprawowanie klasy zupełnie zadawalające, postępy z języka polskiego poprawiły się , natomiast pogorszyły z niemieckiego, łaciny i historii.

Podpisy

---------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 6 maja 1919 roku

Obecni nauczyciele wykładający w klasie VIII.

Na porządku dziennym sprawa dopuszczenia do egzaminu maturalnego uczniów klasy VIII filologicznej i realnej.
Na początku dyrektor odczytał regulamin egzaminu maturalnego z roku 1917.
1. W klasie VIII filologicznej zostali dopuszczeni następujący uczniowie :
a ) Batawia Henryk Bronisław
b ) Bednarski Zygmund Feliks
c ) Brandlewicz Zyskind ( Zygmunt )
d) Całus Edmund Franciszek
e ) Cybulski Stanisław
f ) Epstejn Szuman
g ) Landau Władysław
i ) Miller Antoni Adam
j ) Niemiecko Juliusz Feliks
k ) Nowak Bogdan Antoni
l ) Nowak Icyk Szalma
m ) Płucer – Sarna Edward
n ) Raport Zendel
o ) Rutkowski Lucjan Jerzy
u ) Szczepański Stanisław
p ) Zauner Emil

W klasie VIII realnej zostali dopuszczeni :
a ) Kozłowski Stanisław
b ) Piltz Aleksander
c ) Sakowski Zdzisław Bolesław
d ) Siemiński Gustaw Stanisław
Uczeń klasy VIII realnej Romuald Urbański wystąpił przy końcu roku .

Podpisy

---------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 16 maja 1919 roku

Obecni
1. Postanowiono roztoczyć kontrolę nad zachowaniem się uczniów w parkach i w tym celu wychowawcy rozdzielili między siebie dyżury.
2. Przeczytano okólnik Ministerstwa w sprawie promowania uczniów. W najbliższych dniach wychowawcy klas mają odbyć konferencję z nauczycielami wykładającymi w danej klasie. W sprawie uczniów wątpliwych na których przy koncu roku należy zwrócić szczególna uwagę.
3. Zaakceptowano pismo uczniowskie pt: "Głos młodzieży Polskiej", pod warunkiem, że każdy numer pisma będzie poddany uprzedniej cenzurze dyrekcji szkoły.
4. Sprawozdanie wychowawcy klasy V "b" w sprawie samorządu w tej klasie. Początek samorządu w klasie V b ogranicza się do dwóch następujących zadań :
a ) Wytworzyć ściślejszą koleżeńską spójnię przy której spory między kolegami wynikłe, a nie wymagające interwencji wychowawcy mogły by być przez samych uczniów rozstrzygane. W tym celu pozwolono w klasie w razie potrzeby powoływać sąd koleżeński. Wychowawca chciał przede wszystkim ukrócić szerzący się w klasie zwyczaj zanoszenia skarg na kolegów. Pod tym względem samorząd dał pewne dotąd drobne wyniki. Skargi nie ustały, choć ilość ich w ostatnich czasach zaczęła się zmniejszać.
b ) Drugim zadaniem samorządu było wyrobienie w uczniach przyzwyczajenia do samodzielnej dbałości o ład i estetyczny wygląd klasy, wytworzenia w nich przekonania, że w klasie czystej i ładnej praca dla której się zbierają jest łatwiejsza i milsza. Częściowe wyniki osiągnięto i pod tym względem. Od czasu wprowadzenia samorządu porządek w klasie jest większy. Przy tym część klasy okazała już wyraźna dbałość o utrzymanie ładu. Uczniowie notują ważniejsze momenty życia samorządności klasy. Z notatek tych i obserwacji bezpośredniej wychowawca wnosi, że samorząd sał już wprawdzie drobne, ale dodatnie wyniki.

Podpisy.


-----------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 27 maja 1919 roku

Obecni

Rozpatrywano sprawę winowajców wypadku, który miał miejsce dnia 23 maja w klasie V "a". W tym dniu uczeń klasy Andrzej Peszke przyniósł do klasy rewolwer i pokazał go koledze – uczniowi tej samej klasy Alfredowi Koźlemu. Kohle przez nieostrożność spowodował wystrzał i przestrzelił nogę Peszkemu. Rada Pedagogiczna biorąc pod uwagę, że uczeń Peszke zachowywał się dotychczas nienagannie, postanowiła Peszkiego pozostawić w Gimnazjum udzielając mu ostrzeżenia, które zakomunikowano rodzicom. Jednocześnie postanowiono mu zmniejszyć ocenę z zachowania.
W sprawie Kohlego, który aczkolwiek w danym wypadku mniej zawinił, lecz uprzednie jego zachowanie było czysto naganne, a przestrogi udzielane jemu i rodzicom nie odnosiły skutku, postanowiono zażądać od rodziców, aby zabrali syna z Gimnazjum i wydać mu świadectwo szkolne z zaznaczeniem, że sprawowanie jego było mierne.

Podpisy.

------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 6 czerwca 1919 roku

Obecni
Na porządku dziennym ustalanie ocen za drugie półrocze, promowanie uczniów. Wystawiono oceny z zachowania i pilności.
Wymienieni są uczniowie promowani i nie promowani i ci, których za zupełny brak postępów wydalono z gimnazjum ( klasy : wstępna, I "a", I "b" )

Podpisy.


--------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 7 czerwca 1919 roku

Obecni



Na porządku dziennym ustalanie ocen za drugie półrocze, promowanie uczniów. Wystawiono oceny z zachowania i pilności.
Wymienieni są uczniowie promowani i nie promowani i ci, których za zupełny brak postępów wydalono z gimnazjum ( klasy : II "a" i II "b" ).

Podpisy


-----------------------------------------------------------


Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 10 czerwca 1919 roku

Obecni


Na porządku dziennym ustalanie ocen za drugie półrocze, promowanie uczniów. Wystawiono oceny z zachowania i pilności.
Wymienieni są uczniowie promowani i nie promowani i ci, których za zupełny brak postępów wydalono z gimnazjum ( klasy : III "a", III "b" i IV "a" ).

Podpisy


------------------------------------------------------------



Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 11 czerwca 1919 roku

Obecni

Na porządku dziennym ustalanie ocen za drugie półrocze, promowanie uczniów. Wystawiono oceny z zachowania i pilności.
Wymienieni są uczniowie promowani i nie promowani i ci, których za zupełny brak postępów wydalono z gimnazjum ( klasy : V "a" , V "b" , VI ).

Podpisy

-------------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 12 czerwca 1919 roku

Obecni



Na porządku dziennym ustalanie ocen za drugie półrocze, promowanie uczniów. Wystawiono oceny z zachowania i pilności.
Wymienieni są uczniowie promowani i nie promowani i ci, których za zupełny brak postępów wydalono z gimnazjum ( klasy : IV "b" i VII ).

Podpisy.


---------------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 13 czerwca 1919 roku

Obecni

Rozpatrywano sprawę promowania uczniów , którzy wskutek choroby dłuższy czas nie uczęszczali do szkoły na zajęcia. ( wymienione nazwiska ).

Podpisy.

-------------------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 15 czerwca 1919 roku

Obecni ; między innymi Pan wizytator K. Morawski.
Ustalono oceny pisemnych egzaminów maturalnych i powzięto decyzje że wszystkich 16 dopuścić do ustnych.
Podobnie w klasie realnej dopuścić 4 uczniów do ustnych egzaminów.
Część z uczniów obu klas została zwolniona z egzaminów niektórych ustnych.

Podpisy

------------------------------------------------------------------

Posiedzenie Rady Pedagogicznej dnia 21 czerwca 1919 roku

Obecni

Za podstawie wyników egzaminów pisemnych i ustnych zdecydowano się wydac świadectwa dojrzałości :
W klasie VIII filologicznej zostali dopuszczeni następujący uczniowie :
a ) Batawia Henryk Bronisław
b ) Bednarski Zygmund Feliks
c ) Brandlewicz Zyskind ( Zygmunt )
d) Całus Edmund Franciszek
e ) Cybulski Stanisław
f ) Epstejn Szuman
g ) Landau Władysław
i ) Miller Antoni Adam
j ) Niemiecko Juliusz Feliks
k ) Nowak Bogdan Antoni
l ) Nowak Icyk Szalma
m ) Płucer – Sarna Edward
n ) Raport Zendel
o ) Rutkowski Lucjan Jerzy
u ) Szczepański Stanisław
p ) Zauner Emil


w klasie VIII realnej :
a ) Kozłowski Stanisław
b ) Piltz Aleksander
c ) Sakowski Zdzisław Bolesław
d ) Siemiński Gustaw Stanisław


[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych