- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Z wizytą u Pana Andrzeja Ziobera

Autor: Cieslak Aleksander
Data dodania: 18.08.2008 09:17:57

W pracowni
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
W pracowni

Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Lancaster Andrzeja Ziobra - fragment
Kliknij aby powiekszyc zdjecie
Lancaster Andrzeja Ziobra - fragment

Kliknij aby powiekszyc zdjecie


W sierpniu 2008 roku odwiedziłem naszego absolwenta z 1974 roku Pana Andrzeja Ziobera. Obecnie mieszka w Poznaniu. Tam w pracowni odbyliśmy długa rozmowę, wspominaliśmy czasy szkolne.

Andrzej Ziober uczęszczał do klasy o profilu podstawowym.
Po ukończeniu liceum studia na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska w Katowicach. Początkowo praca w zawodzie biologa (Instytut Medycyny Pracy w Sosnowcu, Zakład Fizjologii Pracy – kier. Pracowni Mikroklimatu; Ośrodek Badań i Kontroli Środowiska w Kaliszu - główny specjalista ds. nadzwyczajnych zagrożeń środowiska, ZOO Poznań – kierownik działu dydaktycznego), następnie zmiana profilu zawodowego na dziennikarstwo lotnicze. Od 1994 r. członek zespołu redakcyjnego Magazynu Lotniczego Skrzydlata Polska, a od 1999 r. również redaktor naczelny Magazynu Lotniczego AeroPlan ( www.altair.com.pl. ). Od 1991 r. mieszka i pracuje w Poznaniu.
Modelarz lotniczy, należy do czołówki światowego modelarstwa redukcyjnego. W latach 1984-1989 pięciokrotny Mistrz Polski w klasie modeli F4IAD. Od 1990 startuje wyłącznie za granicą, m.in. jako jedyny modelarz europejski wygrał wszystkie największe konkursy lotniczych modeli redukcyjnych rozgrywane w Unii Europejskiej. Za wyniki osiągane w krajowych konkursach lotniczych modeli redukcyjnych nagrodzony w 1989 r. Złotą Odznaką Modelarską z Trzema Diamentami (najwyższe sportowe odznaczenie modelarskie w kraju); za promocję polskiego lotnictwa poprzez modelarstwo na forum międzynarodowym trzykrotny laureat Nagrody Specjalnej Dowództwa Wojsk Lotniczych RP i Krajowej Rady Lotnictwa, w 2004 r. z okazji 100-lecia lotnictwa światowego nagrodzony najwyższym honorowym wyróżnieniem lotniczym w kraju – Dyplomem Błękitnych Skrzydeł.
Zdobywca ponad 100 złotych medali, nagród Best aircraft i Best of show podczas największych konkursów modelarskich w 27 krajach – w tym najbardziej prestiżowych europejskich nagród modelarskich: Złoty Medal Specjalny, zdobyty podczas Modell Torent w Hiszpanii w 2003 r. i Swarovski Trophy, w Portugalii w 2004 r.
Podczas gali tegorocznego Balu Lotników ( 2008 ) , który odbył się w Auli Politechniki Warszawskiej, został nagrodzony prestiżowym Specjalnym Wyróżnieniem Krajowej Rady Lotnictwa i Dowództwa Wojsk Lotniczych za międzynarodowe osiągnięcia w modelarstwie lotniczym – Nagrodą Ikara.

Modelarstwo redukcyjne – dziedzina sztuki, polegającej na wiernym odtwarzaniu rzeczywistości na podstawie obserwacji otoczenia, obiektów i sytuacji, ale także wewnętrznych emocji autora dzieła modelarskiego. To budowa wiernych kopii obiektów, które istniały, lub istnieją w rzeczywistości - wykonanych w określonej skali pomniejszenia. I tak np. modele redukcyjne są wykonane najczęściej z plastiku (najbardziej popularne są zestawy fabryczne w skalach 1:72, 1:48 i 1:35 w częściach do samodzielnego sklejania i malowania). Bardziej doświadczeni modelarze niejednokrotnie budują modele od podstaw, bez użycia gotowych zestawów, na podstawie planów i zdjęć obiektów rzeczywistych.

Nie mniej popularnym materiałem w modelarstwie redukcyjnym jest karton. Modele kartonowe wydawane są w formie broszur lub większych zeszytów z elementami do wycinania i samodzielnego kształtowania (np. wydawnictwo "Mały Modelarz").

Istotną cechą różniącą modelarstwo redukcyjne od innych form modelarstwa jest jego zazwyczaj stacjonarny charakter - modele redukcyjne zwykle nie latają, nie pływają, nie jeżdżą. Innymi słowy są statyczne, ale dzięki temu można w nich pokazać wszystko, co jest w prawdziwym obiekcie, niejednokrotnie z ogromną dokładnością. Niektóre modele redukcyjne są budowane tylko z niewielkim użyciem elementów fabrycznych. Do ich tworzenia wykorzystuje się różne materiały- polistyren, metale kolorowe, żywicę, drewno i wiele innych. Prace nad takim modelem mogą zająć nawet kilka lat.

[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych